Jeg spiser kun, når mine forældre eller andre er til stede. Ellers springer jeg ofte måltiderne over. Men jeg vil ikke være så tynd, som jeg er nu!
Hej Mindhelper
Jeg har i et stykke tid gået og tænkt over om jeg er ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Jeg spiser altid, når mine forældre eller andre er til stede, men når jeg er alene har jeg tendens til at springe måltider over, dette gælder især morgenmad, og til tider også frokost.
Jeg har det ikke dårligt med min krop, og jeg spiser heller ikke altid lige sundt, men til tider har jeg bare ikke lysten til at spise.
Mit spørgsmål er derfor om, hvad jeg kan gøre ved mit problem. Jeg vil rigtig gerne spise, og jeg vil ikke være så tynd, som jeg er nu, da jeg til tider føler mig lidt som en pind.
Mvh pige på 18 år

(Pige, 18 år)
Hej pige på 18 år
Hvor er det godt, at du har åbnet op om din bekymringer om eventuel spiseforstyrrelse. Det kan være rigtig svært at sætte ord på det der er trykker en. Og det har du nu gjort – super.
Ud fra det du har skrevet synes jeg ikke, at det lyder som en spiseforstyrrelse. Jeg kender andre, som også springer måltider over, hvis de er alene. De synes måske det er kedeligt at lave mad, har ikke altid noget i køleskabet eller glemmer det bare. Du skriver også, at du ikke har det dårligt med din krop og, at du ikke vil være for tynd. Det er rigtig godt – hold du endelig fast i det.
Du skriver, at du rigtig gerne vil spise. Men at du ikke altid har lysten til det. Derfor kommer jeg til at tænke på, hvordan dit humør generelt er? Hvis du ikke har så meget lyst til at spise, kan det nemlig godt hænge sammen med dit humør. Så hvis du går og er ked af, trist, sur eller hvis der er en anden følelse som fylder meget, kan det gøre, at du mister appetitten. Hvad tænker du mon selv om det?
Du skal tale med nogen om det
Jeg synes, at du skal tale med en person, som du er tryg ved (hvis du ikke allerede har gjort det). Fortæl hvordan du har det i øjeblikket og hvad du har gjort dig af tanker ift. spiseforstyrrelse. Du kan evt. vise dit brev eller bruge det til at forklare, hvordan du har det. Du kan fx. tale med en af dine forældre eller en ven.
Men du kan også få hjælp, hvis du går på en uddannelse. Det kan du læse mere om i artiklen om at få hjælp på din skole eller uddannelsessted.
Hvis du gerne vil tale med nogen anonymt, kan du se vores side om hjælpetilbud til unge.
Endelig kan du også skrive eller ringe anonymt til Foreningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. De er eksperter på spiseforstyrrelser og kan fortælle dig, hvad det vil sige at have en spiseforstyrrelse.
Jeg håber, at du finder ud af det og får lysten tilbage igen 🙂
Med venlig hilsen Mindhelper