Jeg kan intet overskue! Mine forældre er lige blevet skilt og er begge kede af det. Og jeg skal snart starte på gymnasiet. Men jeg har ingen at snakke med.
Hej Mindhelper
Jeg føler, at mit liv er meget uoverskueligt lige nu, og at alt bare ser helt sort ud. Mine forældre er lige blevet skilt for 3 dage siden. Indtil vores hus bliver solgt, bor mine forældre på skift hos nogle andre. De fortalte det lige pludselig, da vi var ude at rejse her i sommerferien, og allerede dagen efter vi kom hjem, blev de skilt og skulle ikke bo sammen mere, hvilket er virkelig svært for min søster og jeg at overvære. Min mor virker rigtig trist, og jeg er begyndt at blive ret bekymret for hende. Min far reagerer i stedet ved at være sur og nogle gange have en truende adfærd, så det er ikke sjovt at være hjemme, ligegyldig hvilken af mine forældre der er her, for jeg bliver bare endnu mere ked af det, når de også er det.
Efter sommerferien skal jeg starte på gymnasiet, hvilket jeg også synes er meget uoverskueligt. Jeg er ikke den mest udadvendte person i verden, så jeg er bange for, at jeg ikke finder nogle gode veninder, som jeg kan åbne mig op overfor og have det godt med. Jeg har i forvejen en veninde, som skal gå på det samme gymnasie som mig. Vi har været meget sammen her på det seneste, og hun kalder mig hendes bedste veninde, men hun er der aldrig rigtig for mig, og hun vil hele tiden konkurrere med mig om alt fra at have det hårdest, til at have det bedste venskab med en fælles ven, selvom det er fuldstændig ligemeget for mig.
Oveni det er hun også gode venner med min ex-flirt, som har behandlet mig rigtig dårligt, og jeg har svært ved at acceptere, at hun har kontakt med ham, når hun ved, hvad han har gjort mod mig.
Jeg vil rigtig gerne tage lidt afstand til hende, men hun er en meget skrøbelig person, så jeg er bange for at gøre hende ked af det…
Jeg har ikke rigtig nogen at snakke med om noget af det her udover min veninde, som er 3 uger i Canada lige nu, så det er lidt svært at komme i kontakt med hende. Jeg har også nogle andre venner, men de er mest overfladiske venner, så dem kan jeg ikke betro mig til på samme måde.
Jeg synes bare slet ikke, at jeg har overskud til noget som helst, hverken at flytte, komme på en ny skole eller noget andet, og det er bare endnu sværere, når jeg ikke kan snakke med nogen om det og fortælle hvad jeg føler.

(Pige, 16 år)
Kære 16-årige pige
Uij.. Det lyder bestemt ikke, som om det har været den bedste sommer, du har haft dig. Det lyder rigtig hårdt med dine forældres skilsmisse og dine tanker om gymnasiestart. Derfor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er svært med triste forældre
Det må være virkelig svært, at du sådan lige pludselig har fået at vide, at dine forældre skulle skilles. Og jeg kan godt forstå, at det er svært at se dine forældre så kede af det. Især hvis man ikke føler, at man rigtig kan gøre noget for dem. Kig lige vores artikel om 10 råd ved forældres skilsmisse igennem. Det kan være nogle af rådene kan hjælpe dig og din søster lidt på vej.
Snak med din mor om din bekymring
Du skriver, at du er begyndt at blive bekymret for din mor, fordi hun er så trist. Har du snakket med hende om det? Jeg tænker godt, at du kan nævne for hende, at du er bekymret for hende. På den måde kan du måske få afløb for nogle af dine bekymringer. Det er bare vigtigt, at du husker dig selv på, at du ikke må tage ansvaret for, at hun mor bliver glad igen. Du skal nemlig have lov til at være ung med alt, hvad det indebærer.
Det er vigtigt at tage truende adfærd seriøst
Jeg bliver en smule bekymret, når du skriver, at din far nogle gange kan have en truende adfærd. Gør han noget ved dig og din søster? Det er i hvert fald vigtigt, at du tager det seriøst, hvis det bliver for meget for jer. Uanset hvor ked af det eller sur, han er, skal det ikke gå ud over jer. Jeg kommer også til at tænke på, om din mor godt ved det? Hvis hun ikke gør, er det ret vigtigt, at I fortæller hende om det.
Hvis du oplever det som meget ubehageligt, vil jeg lige tippe dig om Bryd Tavsheden. Det er en hjemmeside, hvor der sidder frivillige, som er vant til at snakke med personer om truende adfærd. Dem kan du tage fat i, hvis du tænker, at det giver mening for dig.
Du skal nok få nogle gode veninder
Gymnasiet er bestemt en stor ting, så jeg kan godt forstå, at det virker meget uoverskueligt. Og især lige nu med din veninde i udlandet og dine forældres skilsmisse oveni. Jeg er dog helt sikker på, at du nok skal finde nogle veninder i den nye klasse – også selvom du er en indadvendt pige. I har nemlig tre år sammen, hvor I kan nå at komme ind på hinanden. Der er gymnasiefester og sikkert også en studietur, hvor I kommer hinanden ved.
Du kan godt tage afstand til hende
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at trække dig lidt fra hende din bedste veninde. Hun virker nemlig ikke som om, at hun er den sødeste veninde over for dig… Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du tænker på dig selv. Hvis du har brug for afstand til hende, så skal du gøre det. Også selvom det sårer hende. Hvis du kun lever efter hendes behov, så kan du ende med ikke at have det særlig fedt selv. Og det vigtigste er altså, at du har det godt. Du skal være dig selv nærmest – husk på det.
Snak en masse med din veninde, når hun kommer hjem
Det må bestemt være svært, når din veninde er i udlandet, og der også er en tidsforskel at tage højde for. Men måske du kan prøve at have så meget kontakt til hende som muligt? Og ellers kommer hun heldigvis hjem igen. Og så kan I virkelig få mulighed for at snakke det hele igennem.
Tag en snak med din søster
Jeg tænker på, om du mon i mellemtiden kan snakke med din søster om alt det, du går med? Det er nemlig vigtigt, at du får luft for det, så du ikke går alene med det. For ellers kan tingene nemt hobe sig op og blive meget store. Hvis du snakker med din søster, kan det jo også være, at I sammen kan hjælpe hinanden gennem jeres forældres skilsmisse. Og så synes jeg også bare, at det ville være godt, at du får delt dine tanker om gymnasiet med en tæt på dig.
Jeg håber, at mit svar har været med til at gøre din situation lidt mere klar for dig. Jeg håber, at det snart bliver nemmere for dig. Og så må du have al held og lykke på gymnasiet.
De bedste hilsner fra Mindhelper