Hej.
Det her virker meget mærkeligt, og helt vildt grænseoverskridende, men jeg tænker, det bedste er bare at kaste sig ud i det. Jeg taler ikke rigtig med nogle om mit problem, har nævnt og snakket med nogle af mine tætte veninder om det, men de ved heller ikke rigtig mere end jeg gør. Jeg har mange venner, klarer mig godt i skolen, og er en glad person, så folk tror ikke rigtigt at jeg har nogle problemer.
Mine forældre blev skilt for et par måneder siden, dette har jeg det egentlig okay med. Selvfølgelig er tanken om at vi ikke længere er en kernefamilie ret mærkelig, men jeg er egentlig glad. Mine forældre skændes overhovedet ikke, nærmest nok lidt for lidt…
Kærligheden og kemien mellem dem var ligesom væk, og alt var bare rutiner.
Nå, men tilbage til mit problem. Jeg har på det sidste lagt mærke til at min mor drikker rigtigt meget, det starter allerede omkring middagstid, og fortsætter så ellers hen på aftenen. Hun drikker ikke i selskab med os andre, men går diskret ud i køkkenet og drikker (tror ikke hun har overvejet, at vi kan høre glasset). Hun bliver mærkelig og kan begynde at skælde mere ud, hun kan ikke følge med i samtalen, og spilder maden.
Jeg ved godt, at hun har en hård tid herefter, hun er blevet skilt, men det med alkoholen startede langt tid inden… For et år siden eller sådan noget, begyndte jeg at lægge mærke til at hun altid gik under maden (på dette tidspunkt havde jeg bare ingen anelse om hvorfor). Jeg har altid været meget tæt med min mor, og derfor virker det helt forkert, at der skulle være noget galt med hende, at hun er en alkoholiker…. Jeg har læst meget om det på nettet, og har fundet frem til at man jo slet ikke behøves at være hjemløs og sidde udenfor og drikke, for at have et alkoholproblem. Men det virker bare så forket at MIN mor har et alkoholproblem.
For tiden er hun også sygemeldt, og nu kommer det til at lyde som om hun er et eller andet retarderet menneske. Det er hun ikke! Hun er en fantastisk sød og sjov person, men kun når hun er ædru… Hvilket hun ikke er så meget på det sidste. Jeg har længe overvejet at konfrontere hende, snakke med hende, sende hende et brev – bare gøre noget. Men jeg fortryder altid når jeg ser hende frisk, sød og dejlig om morgenen.
Jeg føler mig lidt lost, jeg har en blanding af vrede og fortvivelse indeni. Jeg ville så gerne have, hun bare var der for mig, men ved ikke om det med alkoholen fortager sig, eller om hun ville blive virkelig stødt af at jeg kommenterede det. Fordi det nok var noget af det som gjorde hun blev skilt, derfor har jeg ikke lyst til at tvære i det…
Jeg har snakket med min far om, at jeg godt kan se problemet, og har også nævnt hendes tilstand, men det virker bare så forkert. Jeg har en lillebror som er mindre end mig, og vil heller ikke have at dette skal ramme ham. Han er meget følsom, og i forvejen ked af det hele, så prøver altid at dække over problemet når min mor opfører sig mærkeligt. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, så ja, nu sender jeg dette brev.
Hilsen hende pigen

(Pige, 15 år)
Kære pige, 15 år
Supergodt at du – selvom det føles mærkeligt – fik sat dig ned og skrevet brev her til brevkassen. Det kan tit være det allerførste skridt til at blive klar over, hvor svært livet er lige nu.
Du beskriver at dine forældre blev skilt for nogle måneder siden, men at det egentlig ikke er det der fylder i dine tanker. Du har gennem længere tid bemærket at din mor drikker i smug, og i løbet af aftenen bliver mere og mere påvirket. Det lyder som om du næsten får dårlig samvittighed over at tænke den tanke at det er et problem, fordi du ikke vil se hende som en “sumpet alkoholiker”.
Man kan sagtens drikke meget, uden at andre kan se det udadtil. Du kan prøve at læse Sandras historie, hvor hun fortæller om en far der er nydelig og populær når de færdes på gaden, men som samtidig er ved at drikke sig ihjel. Hendes far ville ikke modtage hjælp, men har haft muligheden.
Den måde du hjælper både dig selv, din lillebror og din mor allerbedst, er nemlig ved at gøre det du synes er allersværest: at sige til din mor, at du godt ved at hun drikker. Og at hun skal holde op med det, fordi det gør jer utrygge og bekymrede. Hun skal søge hjælp hos andre voksne, der ved hvordan man gør sådan noget. Det er hverken din skyld eller dit ansvar.
Jeg synes, du skal prøve at dele dine tanker med andre, for eksempel nære familiemedlemmer, din far eller en voksen i skolen, så du ikke går alene med det. Bliv ved, hvis de ikke lytter efter i første omgang. Det er ikke at forråde din mor – du kan være sikker på, at hendes største ønske er at du har det godt. Du kan læse flere gode råd her: “Drikker dine forældre for meget? – 5 steder du kan få hjælp” og her “Når mor eller far drikker for meget“.
Hvis du trænger til en helt neutral voksen at snakke med, kan du også prøve at ringe til Headspace eller Børnetelefonen
Du kan også læse vores artikler med gode råd til dig, der har skilte forældre og vigtig viden om skilsmisse.
Venlig hilsen Mindhelper