Jeg har store søvnproblemer og glemmer ting. Jeg kan godt fortælle mig selv, at jeg er fantastisk, men jeg kan også hurtigt føle, at jeg ikke er god nok.
Hej,
Jeg er meget i tvivl om, hvad der er galt med mig. Kan ikke sove om natten og går konstant og ikke rigtigt føler mig værdig til noget. Går rundt og tænker, jeg er helt fantastisk, men når jeg er alene, eller der sker det mindste, bliver jeg enormt ked af det og ikke føler mig god nok. Har store søvnproblemer, og glemmer mange ting. Er der noget galt med mig og hvad kan jeg gøre?

(Dreng, 16 år)
Kære 16-årige dreng
Øv, det lyder ikke særlig nemt at være dig lige for tiden. Det er for det første ikke sjovt ikke at kunne sove. For det andet er det aldrig rart ikke at føle sig værdig til noget. Jeg er glad for, at du har skrevet herind og søgt hjælp. Det er første skridt på vejen til at få det bedre.
Bliv endelig ved med at sige, at du er fantastisk!
Jeg ser, at du i dit brev faktisk går rundt og tænker, at du er helt fantastisk. Det er jeg rigtig glad for! Det skal du endelig blive ved med at gøre. Ord skaber vores virkelighed. Så jo mere du fortæller dig selv, at du er fantastisk, jo mere vil din hjerne til sidst tro på det. Og det er bestemt et skridt på vej i retningen af at få et bedre selvværd.
Læg mærke til, hvad der gør dig ked af det
Du spørger, om der er noget galt med dig, og hvad du kan gøre. Tjo.. Vi kan alle opleve at være ret opgivende på os selv i perioder og have svært ved at sove. Og der er i dette øjeblik helt sikkert mange andre, der har det ligesom dig. Men det virker helt sikkert som noget, der fylder meget for dig, og som du skal reagere på.
Jeg tænker lidt på, hvor lang tid du mon har haft det sådan her? Både med at du bliver ked af det og ikke føler dig godt nok, men også dine søvnproblemer. Jeg kommer også til at tænke på, hvad “det mindste”, der kan ske, er? Hvad kan fx gøre dig ked af det? Hvis du kan svare på det, kan det også være nemmere for dig at finde ud af, hvad der gør dig ked af det og giver dig øv-tanker om dig selv.
Jeg spekulerer også på, om du mon har oplevet at være lidt stresset for tiden? At føle sig stresset kan nemlig også føre til søvnproblemer. Og bestemt også dårlige øv-tanker om sig selv. Man har ikke det samme overskud, som man plejer. Det manglende overskud kan derfor nemt vise sig i måden, man tænker om sig selv på.
Tag en snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om dine søvnproblemer, og at du hurtigt kan blive ked af det? Hvis ikke, er mit vigtigste råd til dig, at du skal snakke med dem om det! Det kan være ret svært at snakke om tingene, men… Det er vigtigt at dele det med andre, så man ikke står alene med det. Du kan også altid snakke med nogle af dine venner, hvis du ikke lige synes, at du har lyst til at snakke med dine forældre som de første.
Se om du kan finde grunden til dine søvnproblemer
Du skriver, at du har store søvnproblemer. Det må virkelig ikke være rart! Jeg håber, at det snart bliver bedre, så du rent faktisk får din nattesøvn. Søvnproblemer kan nemlig være en grund til, at du glemmer ting, som du nævner. Vi husker nemlig ting bedst, når vi får vores søvn. For det er netop i vores søvn, at de ting, vi skal huske og lære, rigtig får lov til at sætte sig fast i hukommelsen.
Har du set vores artikler om søvnproblemer? Ellers kan du se dem her: 8 typiske årsager til søvnproblemer og Svært ved at falde i søvn? Få 10 gode råd til, hvad du kan gøre. I artiklerne kan du finde de mest typiske søvnproblemer og gode råd til, hvad du kan gøre ved det. Se om de kan hjælpe dig til at vide, hvad der er grunden til dine søvnproblemer. På den måde kan du også finde ud af, hvad du kan gøre ved dem.
Mindfulnessøvelser er godt til mange tanker
Jeg spekulerer også på, om det mon er en masse tanker om dig selv eller andet, der holder dig vågen om natten? Hvis det er, tænker jeg at nogle mindfulnessøvelser kunne være godt for dig. De kan hjælpe dig til at tage afstand fra tankerne. Nærmest bare se dem som skyer på en himmel. Det kan virke ret fjollet, at man ikke skal tænke sine tanker. Men det er meningen. Man skal altså kun lægge mærke til, at der er tanker i ens hoved. Men man skal ikke begynde at tænke videre på tankerne. Giver det mening? Det tænker jeg kunne være hjælpsomt, hvis det er det, du oplever.
Desuden kan øvelserne også bruges til at komme ned i gear før sengetid. Du kan på den måde bruge øvelserne til at få ro på. Komme ned i kroppen og mærke, at den slapper helt af. Og og og… lur mig, om de ikke også kan bruges til at få din opmærksomhed væk fra dine tanker om ikke at være god nok. Du kan jo prøve at bruge nogle af øvelserne, når du mærker, at det kommer.
Jeg håber, at du tager en snak med dine forældre, så de kan hjælpe dig igennem den her periode med søvnproblemer og øv-tanker om dig selv. Jeg håber, at du snart får det bedre!
De bedste hilsner fra Mindhelper