Mine lektier sluger al min tid. Det jeg laver er aldrig godt nok og min familie, min kæreste og mine venner savner mig. Hvad stiller jeg op?
Hej Brevkasse
Det er som om det hele bare aldrig kan blive godt nok. Jeg er en pige på 17 år, som går i 2.g, og de sidste måneder har jeg grædt mig i søvn hver aften fordi jeg bruger så lang tid på lektierne, og hele tiden er vildt træt. Jeg føler mig som en total taber hvis jeg får under 10, og laver alting til fingerspidserne for at være sikker.
Mine forældre siger at jeg skal slappe mere af, og jeg ved at de er bekymrede for mig. Min kæreste synes det er irriterende at jeg aldrig har tid til at lave noget med ham, og det samme skriver mine veninder næsten dagligt.
Jeg kan bare ikke lade være. Det er som om der bare er noget inde i mig der ikke kan stoppe, før jeg er HELT sikker på at der ikke er mere at gøre. Og der bliver jo hele tiden ved med at komme nye ting i skolen, så jeg når aldrig til det tidspunkt hvor jeg kan holde fri. Hvad gør jeg?
kh den stressede pige

(, år)
Kære stressede pige
Tak for dit brev.
Det er et vigtigt første skridt på vejen, at du har sat dig ned for at skrive dette brev. Det betyder, at du allerede nu godt ved, at det ikke er sådan du skal fortsætte resten af din gymnasietid – for det kan du ikke holde til.
Dobbeltarbejde
Selvfølgelig skal du blive ved med at lave dine lektier og opgaver, men det er ikke meningen, at det skal fylde hele din hverdag. Når du skriver, lyder det også som om, du faktisk godt kunne lære det samme på kortere tid men, at du læser “dobbelt op” og bruger længere tid end nødvendigt.
Mange mennesker har det som dig: følelsen af, at man er forpligtet til at gøre tingene 100% rigtigt (og helst mere til) er en konstant pisk i nakken. Det kan gælde mange ting, fx skolegang, madlavning, sportsgrene og oprydning.
Dem, der klarer sig bedst er ofte dem der sørger for at have et liv ved siden af det de går op i. De ligger på sofaen og stener serier eller hænger ud med venner. Og tanker energi op til næste runde. Det er nemlig rigtig svært at præstere optimalt, hvis man ikke har overskud indeni.
Du kan læse videre på Mindhelper
Prøv at læse vores artikel om kunsten at holde pause. Her finder du nogle helt konkrete råd om hvordan du kan give dig selv nogle lufthuller i hverdagen – og viden om hvorfor det er så vigtigt at gøre det.
Måske kan du også have glæde af at læse artiklen om lavt selvværd: nogle unge føler ikke, at de er noget værd, hvis de ikke får topkarakterer i skolen eller er den bedste til alt andet. Sådan behøver det ikke at være: meget af det foregår inde i dine egne tanker.
Held og lykke med det!
Kærlig hilsen Mindhelper