Hej.
Jeg har været til et arrangement hele weekenden, hvor der deltager over 500 unge mennesker. Lørdag var der en stor gallafest, da klokken var omkring midnat får jeg en øl af en jeg har stået og snakket med i næsten en time.
Han spørger om vi ikke kan sætte os et sted hen efter som at det faktisk larmer inde i hallen hvor baren og alle de andre mennesker er. Det giver god mening, så vi går ud.
Derefter har jeg mistet ca. en time af min hukommelse, og da jeg kommer nogenlunde til bevidstheden ved jeg hvad der sker. Der er en dreng der står og voldtager mig. Jeg er ret sikker på at det ikke er den samme som ham der gav mig øllen, men det er svært at sige eftersom det var mørkt og jeg ikke var ved mine fulde 5.
Jeg har gået rundt og været ret ensom de sidste par dage, og jeg ved ikke hvordan jeg skal takle det. Jeg har brug for at snakke med nogen om det, men jeg er så pinlig berørt over at det er sket.. og jeg vil aldrig kunne se nogen i øjnene igen hvis de vidste hvad der var sket.
Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 17 år)
Kære pige, 17 år
Det er et supervigtigt første skridt du har taget, ved at skrive til Mindhelpers brevkasse. Du rækker hånden ud efter hjælp, fordi du godt kan mærke at det her ikke er noget du hverken kan eller skal klare helt alene.
Mange, der har været udsat for seksuelle overgreb og voldtægt, føler at det er deres egen skyld. Tankerne kører rundt, ligesom dine “det er pinligt, skamfuldt, ingen må vide det”. Men når et andet menneske vælger at gøre noget seksuelt med din krop som du ikke selv – i vågen og nærværende tilstand – har sagt ja til, er det ALDRIG nogen sinde din skyld. Den eller de drenge, der har gjort det mod dig (puttet noget i din øl og voldtaget dig), ved godt at de har gjort noget forkert. Det er strafbart, og de kan komme i fængsel for det. Det, de gjorde er i den grad ikke okay – og det er vigtigt at du bliver ved med at sige det til dig selv.
Alle piger har ret til at gå til fest, tale med en sød dreng og drikke en øl med ham, uden at det er en tilladelse til overgreb. At gå udenfor med nogen, fordi det er varmt eller larmende til festen, er heller ikke det samme som at give frit lejde til voldtægt. Du har ikke gjort noget forkert eller unormalt, og derfor har du ikke grund til at være flov. Prøv i stedet at mærke vreden og kampviljen: det her skal de ikke ha’ lov til at slippe afsted med!
Det er vigtigt at du ikke bliver ved med at gå alene rundt med dine tanker. Hvis du kan snakke med dine forældre, vil det være allerbedst. Men hvis du ikke føler dig tryg ved dét, er der måske en god veninde, en storesøster/storebror, en lærer eller en anden voksen, som du bedre kan fortælle det til.
Uanset om du vælger at dele det med nogen, eller beholde oplevelsen for dig selv, vil jeg anbefale dig hurtigst muligt at ringe til Center for Voldtægtsofre. Hver region har sin egen afdeling, og du kan ringe anonymt hele døgnet rundt.
Center for Voldtægtsofre tvinger dig ikke til at anmelde overgrebet til politiet: de kan fortælle dig, hvordan det foregår, og hjælpe dig med at finde ud af om du vil anmelde eller ej.
Hvis det er for overvældende at kontakte Center for Voldtægtsofre som det første, kan du starte med at ringe til eller chatte med en anonym rådgivning – for eksempel Headspace. Her kan du få luft for dine tanker, og forhåbentlig få samlet mod til at åbne op overfor nogle af dem der er omkring dig.
Varme tanker fra Mindhelper