Jeg fik at vide af en veninde, at min anden veninde havde startet et vildt rygte om mig. Jeg har ikke været i skole i 2 uger, og nu vil jeg bare gerne dø.
hejsa
Jeg er en pige på 14 år. Min gamle veninde X har sagt jeg har været sammen med 6 fyre på en gang og det gjorde mig virkelig ked af det. Hun ved godt at jeg har en kæreste, og da min veninde Y ringede til mig og sagde det blev jeg mega ked af det og det er bare så træls.
Jeg har ikke været i skole i 2 uger på grund af at X har sagt det til klassen og nu vil jeg bare gerne dø. Håber I vil hjælpe.
Hilsen pige der bare vil væk.

(Pige, 14 år)
Kære pige, 14 år.
Tak for dit brev. Pyha, det er en svær situation du er kommet i. Du beskriver at en veninde (fra din klasse?) fortæller andre nogle meget grimme ting om dig, og at du er så ked af det at du hverken har lyst til at komme i skole eller endda leve videre.
Jeg synes det lyder som virkelig voldsom, grov mobning du er ude for. I vores artikel “Bliver du mobbet” kan du få nogle gode råd til hvad du skal gøre ved det, men jeg gentager lige lidt af det her.
Det er nemlig SUPER vigtigt at du får snakket med nogen om hvordan du har det, og hvad der sker lige nu. Dine forældre er et vigtigt sted at starte. Men hvis du ikke har lyst til at snakke med dem, kan du måske finde en anden i familien som du er tryg ved – eller en lærer på skolen.
Der findes også flere anonyme rådgivninger, hvor du kan ringe eller chatte med en voksen der ved en masse om unges følelser. Her er en liste over gode steder.
Det er vigtigt at nogle hjælper dig med at snakke med skolelederen på din skole. Det er de voksne på skolen, der har ansvaret for at tage fat i din klasse og sikre at der bliver sat en stopper for snakken. Og få arbejdet videre med hvordan I har det med hinanden – så I igen kan være trygge sammen.
Hvis du får mange tanker om at du ikke vil leve mere, og overvejer at gøre alvor af det lige her og nu, skal du med det samme fortælle det til nogle voksne. Så kan I finde ud af, om I skal snakke med din læge først, eller tage direkte ud til Psykiatrisk Skadestue:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Pas godt på dig selv.
Varme hilsener, Mindhelper