Jeg har et problem. Jeg er mega træt om dagen. Og så kvikker jeg op i løbet af aftenen og kan slet ikke sove. Har I et godt råd?
Hej
Jeg har et problem med at jeg i løbet af dagen er meget træt (8:00 – 16:00) men så senere på aftenen (17:00) får jeg rigtigt meget energi også kan jeg ikke sove om aftenen. Nogen tips?

(Dreng, 17 år)
Hej dreng, 17 år
Du fortæller om et meget velkendt problem med at være træt om dagen og frisk om aftenen. Jeg tror, at mange i din alder kender til det samme problem, hvor man føler sig i konstant søvnunderskud om dagen.
Søvn og træthed bliver påvirket af rigtig mange ting som fx: døgnrytme, humør, kost, motion, smartphone, årstider og koffein. Du skriver ikke så mange oplysninger om dig selv, så jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål ud fra flere vinkler, så kan du bare plukke det der passer bedst på din situation.
Din krop er programmeret til at sove længe og lang tid
Når du er 17 år har din krop brug for meget søvn. Faktisk mener eksperter, at du skal sove mellem 8 og 10 timer hver nat for at være veludhvilet. Om vinteren får vi mindre dagslys og det gør os generelt mere trætte og energiforladte. Derfor har vi generelt brug for mere søvn på denne årstid. Hvis du simpelthen får for lidt søvn kan det være forklaringen på din træthed (eller en del af den). En anden ting der gør sig gældende i din alder er døgnrytmen. Som 17-årig er din krop faktisk indstillet til at stå sent op og dermed også gå lidt senere i seng. Din krops døgnrytme er altså forskubbet lidt ift den døgnrytme du sikkert har, hvor du skal tidligt op og i skole/praktik/på arbejde. En del af dit problem har altså en naturlig forklaring.
Mine første spørgsmål til dig vil derfor være: Hvordan er din døgnrytme? Hvor mange timer sover du? Sover du til middag? Går du sent i seng? Sover du ok om natten? Hvordan er din døgnrytme i weekenden?
Det er alt sammen faktorer der har betydning for dit energiniveau og hvor frisk eller træt du er i løbet af dagen.
Du kan derfor:
• Prøve at sove så tæt på 8-10 timer om dagen (ved godt det nok ikke er så realistisk med 10 timers søvn 7 dage om ugen). Men jo tættere på jo bedre.
• Have så stabil en døgnrytme i løbet af ugen som muligt. Også i weekenden. Altså: gå i seng og stå op på samme tid.
• Nuppe en eftermiddagsnap på 30 min. Det kan være en god måde at hente ny energi på. Men sørg for ikke at sove mere end en halv time, for så kan det være svært at sove om aftenen.
Andre forklaringer på din træthed
Ud over søvn har kost, motion og dit humør stor betydning for dit energiniveau. Spiser du (ordentlig) morgenmad? Og får du en varieret kost i løbet af dagen og ugen? Hvis du ikke gør det, kan det være grunden til din træthed.
Jævnlig motion kan  give dig mere energi i løbet af ugen. Du vil sikkert være mega træt i starten, hvis du ikke er vant til at dyrke motion, men det vil give dig mere energi i længden (og gøre det lettere at sove om aftenen).
Dit humør påvirker også dit energiniveau. Hvis du fx. er stresset, trist eller bekymret, kan det gøre dig ekstra træt i løbet af dagen. Læs mere om det her på siden, hvis det gælder for dig.
Du kan læse flere årsager til træthed i vores artikel 11 grunde til, at du føler dig træt hele tiden
Koffein og smartphones
Når du så kvikker op om aftenen kan det skyldes flere ting. Får du koffein sidst på eftermiddagen/om aftenen? Fx. kaffe eller sodavand. Koffein kvikker hjernen op, så det kan være svært at sove om aftenen. En anden ting er din telefon. Smartphones udsender blåt lys (ligesom computere og fjernsyn). Det svækker din krops produktions af nogle stoffer, som skal gøre dig træt. En idé, hvis du har svært ved at sove om aftenen kan derfor være at skrue ned for din skærmtid i en periode inden du skal sove.
Når du har svært ved at sove, kan du sikkert have glæde af vores artikel Svært ved at falde i søvn? Få 7 gode råd til, hvad du kan gøre
Vend dit problem med en anden
Har du snakket med andre om det? Prøv at tage en snak om det med en person der kender dig. Fx din mor, far, ven eller lærer. Måske har de et godt bud på, hvad du kan gøre.
Måske kan du også have glæde af vores artikler 8 typiske årsager til søvnproblemer (og hvad du gør ved dem) og Ingen energi? Få 6 tips der giver mere energi i hverdagen
Jeg håber du finder ud af det 🙂
Mvh Mindhelper