Jeg går til svømning med ham her fyren. Jeg er blevet lidt vild med ham. Men er jeg virkelig genert, så tør ikke snakke med ham.
Hej.
Jeg er lidt vild med en fyr, som jeg går til svømning sammen med. Vi snakker ikke så meget sammen, men jeg har på fornemmelsen at han også godt kan lide mig.
Jeg er meget genert, så jeg tør ikke at snakke mere med ham… Jeg har overvejet at skrive til ham, men jeg er bange for at det bliver akavet når vi så ses igen. Og hvad skal man skrive?

(Pige, 13 år)
Kære pige, 13 år
Tak for dit brev. Du fortæller, at du er en lille smule vild med en fyr du kender, men at du er for genert til at snakke mere med ham. At skrive til ham kan måske være en løsning.
Det kan være rigtig træls at være genert. Det gør det svært at vise sin rigtige personlighed. Du kan prøve at læse vores artikel om generthed og se, om du kan genkende dine egne følelser. Der er også råd til, hvordan du kan arbejde med genertheden.
Det kan være en god idé at tænke over (måske skrive ned?) nogle idéer til, hvad du kunne tænke dig at snakke med din holdkammerat om. Skal I til nogle stævner i nærmeste fremtid, eller er der andre ting fra jeres sport som vil være naturlige at spørge ham om?
Det kan også være, at I har andre fælles interesser end svømning. Hvis du gerne vil skrive til ham, kunne det også være en god idé at starte med at dele sjove links eller ting du ved, han vil synes er spændende. Så kan I gradvis begynde at skrive mere personligt, men først når du ved, at han gerne vil skrive sammen med dig.
Du er langt fra den eneste der er vild med en dreng på afstand. I vores brevkassesvar Jeg kan godt lide denne her dreng, kan han også lide mig kommer nogle andre råd, som du måske kan bruge. Det er tit en god idé at snakke med nogle andre om sine følelser, så du ikke går alene med det. Måske ville dine veninder være lige så generte?
Held og lykke med det 🙂
Venlig hilsen Mindhelper