Jeg er en fyr, der er homoseksuel. Jeg er ikke sprunget ud endnu, men jeg vil det rigtig gerne. Også fordi de her tanker, jeg har, gerne må forsvinde.
Hej!
Så jeg er en normal dreng på 16 som i dette tilfælde er homosexuel.
Mit problem er bare at jeg virkelig gerne vil springe ud, og jeg har prøvet op til flere gange, men jeg går kold hver gang.
Jeg har prøvet for mine venner og for mine forældre, men de eneste jeg har kunne åbne min mund overfor er mit esportshold, og nogle af mine online venner.
Jeg vil virkelig gerne springe ud, da jeg har hørt at de hjælper med at få alle de her tanker væk, og jeg vil virkelig også gerne.

(Dreng, 16 år)
Kære 16-årige dreng
Det kan være virkelig svært, når man skal springe ud. Derfor synes jeg, at det er vildt sejt, at du har besluttet dig for at gøre det.
Flot, at du har prøvet
Du skriver, at du gerne vil springe ud, men går kold hver gang. First thing first: Du har prøvet – og det er mega flot! Der skal nemlig mod til overhovedet bare at overveje at springe ud. Og helt kold er du jo ikke gået. Du har trods alt fortalt det til dit e-sportshold og dine online venner. Så du har jo faktisk godt kunnet.
Hvad holder dig tilbage?
Det er ikke unormalt, at du oplever at gå kold, når du skal til at fortælle din familie og venner, at du er homoseksuel. Og det kan der være rigtig mange grunde til. Men du har allerede taget første skridt ved at sige det til nogen i din omgangskreds. Jeg kommer til at tænke på, om du ved, hvad der holder dig tilbage fra at fortælle venner og familie om det? For nogle kan det være reaktionerne, de er bange for. Hvis det er tilfældet for dig, kan du så tænke på, hvordan dine online venner tog det? Hvis det var positivt, kan du måske overveje, om ikke din familie og venner vil reagere på samme måde?
Tag tilløb og fortæl det
Jeg ved, at du godt kan. Selvom det kan være mega svært. Mit råd er, at du finder ud af, hvem du er mest tryg ved at fortælle det til. Dem fortæller du det til først. Måske er det dine forældre? Måske er det dine venner? Herefter kommer det sværeste: Nemlig at fortælle det. Men vi har lavet guides til, hvordan man netop kan snakke om svære ting med forældre og med venner. Dem synes jeg, du skal tage et kig på. De kan ofte gøre den der snak lidt nemmere.
Og husk: Hvis det er svært at sige højt, kan du altid skrive et brev og give til dem. Det minder også lidt om, da du skulle sige det til dit e-sportshold og online venner, tænker jeg.
Find den nærmeste LGBT-forening
Rundt om i Danmark findes der LGBT-foreninger. Det er foreninger for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner. Jeg har fundet en liste over nogle af dem. Den kan du finde her. Måske ville det være en idé at få kontakt til en i nærheden af dig. Nogle af dem har væresteder. Her kunne du måske snakke med nogen, der er eller har været i samme situation som dig selv. På den måde ville du måske også kunne få råd til, hvordan du kan springe ud, eller hvad der kunne gøre det nemmere?
Tag kontakt til Sexlinien
Et andet godt sted, du altid kan tage kontakt til, er Sexlinien. Dem kan du ringe eller chatte med. Der sidder rådgivere klar til at snakke med dig. Og netop unge og seksualitet er de rigtig vant til at snakke om. Så jeg er sikker på, at de også kan give dig gode råd med på vejen.
Jeg håber, at du får snakket med nogen, så du kan springe ud, som du gerne vil. Og på den bedst mulige måde. Du er sej – og du kan godt!
De bedste hilsner fra Mindhelper