Jeg har i en del år ikke være tiltrukket af nogen fyre overhovedet. Det går mig ret meget på, for jeg ønsker virkelig at have en kæreste.
Hej.
Jeg har i flere år ikke været forelsket (eller haft et crush), og det går mig virkelig meget på. Blandt mine venner og veninder er jeg kendt for den ‘uopnåelige’, men det er bare fordi jeg slet ikke føler mig tiltrukket af nogen. Jeg kan sagtens se en fyr og synes at han da er ok flot, men jeg ville aldrig have lyst til at kysse ham eller andet. Men jeg kan ellers rigtig godt lide tanken om et forhold med en kæreste hvis jeg forestiller mig det, så jeg forstår ikke hvorfor jeg så ikke kan falde for nogen?
Jeg var på et tidspunkt til en fest hvor en dreng så kyssede mig, men jeg vendte mig hurtigt væk. Det føltes bare helt mærkeligt og forkert. Dagen efter kunne jeg ikke tænke på andet, ikke fordi der var positive eller negative tanker forbundet med det. Jeg troede bare at der var noget mere specielt i at få et kys. Ligesom alle andre siger.
Jeg har kun prøvet at kunne lide en dreng da jeg var meget yngre, men det tvang jeg meget hurtigt mig selv til at glemme. Så synes meget meget kort at en dreng var bare en smule sød fra 2 år siden men det var meget kortvarigt.
Jeg ved godt at det yder meget teenagerdramatisk, men jeg er virkelig bekymret for at jeg aldrig får lyst til en anden person, vil blive seksuelt tiltrukket af nogen, og at jeg aldrig vil få mig en kæreste. selvom at der ikke er noget jeg hellere vil og ønsker mig.
Tænker på og det måske bare er noget man skal ‘øve’ sig i? men det virker også lidt unaturligt og mærkeligt…
Mange hilsner A

(Pige, 18 år)
Kære A
Det lyder bestemt ikke særlig rart, at du ikke har oplevet at være tiltrukket af nogen i lang tid. Især ikke, når du så gerne vil have en kæreste.
Der kan være forskellige grunde
Jeg tænker, at det kan være almindeligt, at man ikke kan mærke en tiltrækning hos det andet køn. Og det kan ske af forskellige grunde. Jeg har listet nogle op hernede under:
1. Måske har man ikke mødt en, der har kunnet tiltrække en sådan rigtigt endnu. Ham, der kunne feje benene væk under en, har bare ikke vist sig.
2. Det med at føle sig tiltrukket kommer også med en vis sårbarhed. Hvis man er en person, der passer godt på sig selv for ikke at blive såret, kan det godt betyde, at man ubevidst lukker ned for nogle – romantiske – følelser.
3. Måske er man i stedet mest tiltrukket af sit eget køn. Hvis det er tilfældet, giver det god mening, at man ikke finder det modsatte køn videre tiltrækkende.
Jeg vil dog lige nævne, at det er vigtigt, at du ikke banker dig selv i hovedet over, at du ikke bliver tiltrukket af nogen fyre. Det bliver det ofte endnu sværere af, fordi det sætter gang i mange bekymringer om, hvorfor man ikke kan. På den måde lukker man af for de umiddelbare følelser, der nogle gange kan opstå. Fordi ens hoved kun er optaget af, at man ikke kan mærke noget.
Hvad kan du selv gøre?
Jeg er tvivl, om der er noget, man som sådan kan øve sig på. Jeg tænker, at det vigtigste er, at man bliver ved med at holde sig åben for at føle de her romantiske følelser. Også overfor nogle, der måske i første omgang ikke virker særlig oplagte. Og så tænker jeg, at det ville være rigtig godt at tage fat i nogen, der ved noget om seksualitet.
Tag kontakt til Sexlinien
Dit problem tænker jeg faktisk kunne være rigtig godt at kontakte Sexlinien om. De er superdygtige til at snakke med unge om ting, der har noget at gøre med seksualiteten. Så det vil helt sikkert være et sted, jeg synes, du skal prøve at tage kontakt til. Du kan både ringe, chatte og skrive til deres brevkasse.
Et kys er specielt, hvis personen også er
Du skriver, at du har prøvet at kysse en dreng, men at det føltes helt mærkelig og forkert. Jeg tænker, at kys føles specielle, hvis man føler noget for den person, man kysser. Hvis det er en person, man ikke kender eller føler noget for, giver det måske meget god mening, at det ikke føltes særlig specielt.
Snak med dine veninder
Det lyder til, at du snakker lidt med dine veninder om det. Bliv endelig ved med det og fortæl, hvad du virkelig tænker om det, og hvordan du har det med det. De kender dig, så de kan ofte give gode forslag til, hvad du kan gøre. Eller hvad der måske står i vejen for, at du bliver tiltrukket af fyre.
Jeg håber, mit svar har givet dig nogle idéer til, hvad du kan gøre i din situation. Held og lykke med det.
De bedste hilsner fra Mindhelper