Jeg har næsten lige skrevet herind og fået svar af brevkassen. Men nu er jeg blevet i tvivl om, hvordan jeg skal følge rådet om at snakke med drengen.
Hej
Jeg har haft et problem med en dreng i et år nu. Jeg har skrevet ind til brevkassen og de opfodrede mig til at tage fat i drengen og snakke med ham. Jeg er bare bange for at han afviser. Så hvordan skal jeg gøre det. Jeg har ikke taget kontakt til ham i et år nu for at sikre mig at han har fået pause og faldet til ro. Og sidst vi skrev sammen var de ham der sendte en besked og siden da har jeg ikke svaret, men han kigger mig ind i øjnene når jeg går forbi, og ligger mærke til mig som jeg ligger mærke til ham. Hvordan kan jeg snakke med ham eller fortælle ham at vi skal snakke uden at han afviser. Og hvis han pludselig afviser hvordan skal jeg håndtere det. Altså hvad skal jeg sige. Og hvordan skal jeg fortælle ham at den her snak skal blive mellem os to?

(Pige, 16 år)
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du har din tvivl om at tage fat i drengen. Og det kan være rigtig sårbart, når man er bange for at blive afvist.
Beslut dig for, om du vil snakke med ham
Jeg kan godt følge dig i, at du er bange for, at han vil afvise dig. Så jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du helst vil: Tage fat i ham og forsøge at få snakket det igennem, selvom der er en risiko for, at han afviser dig.. Eller helt lade være med at tage fat i ham og gå i den uvished, du er i nu, i endnu længere tid. Her er det rigtig gavnligt at liste fordele og ulemper op ved begge valg. Du kan måske få lidt inspiration fra vores artikel om at tage beslutninger.
Hvad kan du miste ved at tage kontakt?
Det kan være nemmere at turde kaste sig ud i noget, hvis man har gjort sig klar, hvad man kan miste. Så vidt jeg forstår, har du ikke kontakt med ham drengen. Så vil du miste noget, hvis han afviser dig, selvom det nok vil gøre mega ondt? Ikke rigtigt, gætter jeg på… Og hvis han afviser dig, vil du i det mindste have fået et klart svar, som du kan komme videre fra. Du er på den måde blevet helt klar over, hvad han føler for dig. Og det kan gøre det nemmere at komme videre.
Du kan komme videre fra en afvisning
I forhold til din frygt om, at han kan afvise dig, så er der desværre en risiko for, at det kan ske. Der er ingen garantier for, at han ikke afviser dig. Og det kan gøre hammerondt. Men det er en del af det at være menneske og mærke, at man kan lide en anden person. Alle kommer til at opleve afvisninger, men man kommer videre fra det på et tidspunkt. Og nogle gange kommer man ud på den anden side stærkere, end man var før. Men prøv at kigge rådene fra vores artikel om ulykkelig forelskelse igennem. Jeg tænker, at der er nogle af rådene, du kan bruge.
Læg mærke til alt det positive
Netop fordi du skriver, at du er ret bange for at blive afvist, vil jeg lige remse nogle ting op. Nogle ting, som fortæller mig noget andet, end at han bare sådan lige vil afvise dig.
1. Da I sidst havde kontakt, var det ham, der skrev til dig
2. Han kigger dig i øjnene, hver gang han ser dig
3. Han lægger mærke til dig
4. Han snakkede respektfuldt til dig, sidst I snakkede face to face
5. Han prøver at hjælpe dig på afstand
De punkter, synes jeg, siger noget om, at han måske egentlig gerne vil have noget at gøre med dig. Hvad tænker du selv, når du ser de punkter?
Hvad kan du så gøre, når du skal snakke med ham?
Du spørger til, hvordan du skal få snakket med ham. Som du blev rådet til sidste gang, er det måske en god idé at skrive en besked først, hvor du nævner, at du gerne vil snakke jeres situation igennem. Så ved han også, hvad jeres snak skal handle om. Og det kan gøre det lidt nemmere, når man skal i gang med at snakke face to face.
Før I begynder at snakke sådan rigtigt, synes jeg sagtens, at du kan sige, at den her snak er noget, der skal blive mellem jer. Så det vil betyde meget, hvis han ikke rendte rundt og fortalte alle om den. Herefter kan du måske sige noget i stil med: “Jeg har gået i et stykke tid og været lidt forvirret over de ting, du har sagt og gjort. Så jeg vil bare lige snakke det hele igennem for at finde ud af, hvor vi står.”
Hvis han så afviser dig, synes jeg godt, at du kan sige eller skrive til ham, at du er ærgerlig over, at han ikke vil snakke det igennem. For du havde virkelig håbet på, at I kunne have snakket hele jeres situation igennem, så I begge lægge alt det her bag jer.
Dine veninder er den nærmeste hjælp, du har
I dit tidligere brevkassespørgsmål blev du rådet til at snakke med dine veninder om hele situationen. Er det noget, du har fået gjort? Hvis ikke, synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får det gjort. Det er nemmere for dem at hjælpe dig, fordi de er i nærheden. Du kan hive fat i dem, hvornår det skulle være. Og hvis de har oplevet noget af det samme, kan du måske lære ret meget af det og bruge det i sin egen situation.
Jeg håber, at du får taget snakken med ham drengen. Og at du får delt din situation med dine veninder.
De bedste hilsner fra Mindhelper