Jeg har aldrig været tiltrukket af en pige før, men pludselig skete det. Hun afviste mig dog. Og nu ved jeg ikke, hvordan jeg kommer videre.
Hej.
Jeg er en 17-årig pige, som er blevet dybt forelsket i en anden pige på 20 år. Jeg har aldrig været tiltrukket af en pige før, men pludselig følte jeg bare at det skulle være hende og mig. Jeg så hende første gang for et år siden inden sommerferien, og lige siden jeg så hende, så har jeg haft en mærkelig følelse inden i. Jeg startede i 1.g og fandt ud af at hun gik i 3.g. Jeg har været besat af hende hele mit første år, og det var først en måned inden hun gik ud at jeg tog mod til at snakke med hende en enkelt gang. Jeg inviterede hende så ud den anden dag, men blev i den grad afvist, da hun ikke var interesseret. Jeg er bare så forelsket, og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre. Jeg føler, at jeg aldrig bliver forelsket igen, og hele denne periode har gjort mig mere forvirret omkring min identitet. Jeg føler bare at jeg kunne gøre hende lykkelig og hun gav mig ikke chancen for at vise det. Jeg ville bare gerne lærer hende at kende, men det var bestemt ikke gengældt. Jeg føler mig så alene og får helt ondt inden i. Jeg håber I kan give mig nogle råd, så jeg kan komme videre.

(Pige, 17 år)
Hej pige på 17 år
Først vil jeg lige sige, at det er rigtig flot, at du har skrevet herind og fortalt om dine svære følelser. Det kan være rigtigt hårdt at have ondt i hjertet – specielt hvis man går med det alene. Derfor er det godt, at du har skrevet til os.
Ulykkelig kærlighed er desværre en del af livet
Du fortæller, at du er besat af en anden pige og, at det har været meget svært først at tage kontakt til hende og siden at blive afvist. Jeg forstår godt, at du er rigtig ked af, at hun ikke har givet dig chancen for at vise hvem du er. Det kan virke uretfærdigt, når man selv føler, at man har så meget at give til den anden, men man ikke får lov til at vise det.
Jeg tror, at rigtig mange andre vil kunne genkende de følelser, som du beskriver med at føle sig alene og have ondt indeni. De følelser er nemlig meget almindelige, når man er ulykkeligt forelsket. Det kan nærmest gøre fysisk ondt. Og det synes ingen er sjovt at prøve, men næsten alle går igennem sådanne perioder på et tidspunkt i livet.
Du fortæller, at du aldrig føler, at du kan blive forelsket igen. Det er meget normalt at tænke sådan, når man kun vil have lige præcis den person, som man er blevet forelsket i. Men ligesom så mange andre, der er kommet igennem ulykkelig kærlighed, skal du også nok finde en ny person at blive vild med. Også selv om du måske har svært ved at se muligheden for det lige nu og selvom det godt kan tage noget tid.
Seksualitet og identitet tager tid at blive klog på
I dit brev fortæller du også, at du er blevet forvirret omkring din identitet, fordi det er første gang, at du er blevet vild med en anden pige. Du er altså lige nu i en periode, hvor du sikkert både er ked af det og forvirret over, om du er til drenge eller piger (eller begge dele). Men det er ikke noget, som du skal finde ud af lige nu. Ens seksualitet kan sagtens ændre sig i løbet af livet – specielt når man er ung. Og derfor kan det godt tage noget tid, før man finder ud af, hvad man er til og hvem man er.
Tal med nogen om dine tanker og følelser
Det kan være forvirrende og hårdt at være dig lige nu. Nu har du ikke skrevet noget om dine venner eller familie. Og jeg ved ikke, om du har talt med nogen om de her ting Hvis du ikke har snakket med nogen om din forelskelse til den her pige og om din forvirring omkring din identitet tror jeg, at du kan have stor gavn af det. Kender du måske en, som du er tryg ved at tale med?
Alle synes, at det er svært at være ulykkeligt forelsket – og tale om det. Derfor har jeg linket til to artikler, som måske kan hjælpe dig et lille stykke på vejen.
Du kan læse artiklerne Er du ulykkeligt forelsket? Sådan kommer du videre og Guide: Sådan snakker du med din ven eller veninde om svære ting
Held og lykke med det hele.
De bedste hilsner fra Mindhelper