Der er fire forskellige fyre, der er vilde med mig. Jeg er kun interesseret i den ene. Det er bare ret overvældende, da jeg er en ret introvert person.
Hej Mindhelper
Jeg aner ikke, hvad der sker i øjeblikket.
Jeg er en pige på 16, der er introvert, smiler for det meste, da jeg kan lide at være glad og aldrig ønsker at gøre nogen noget ondt. Derfor har jeg heller aldrig haft uvenskaber.
Dog har jeg heller aldrig haft rigtige venner, som jeg har turdet at være inderst åbent overfor.
Det, der så er sket nu, er, at jeg er et halvt år inde i gymnasietiden med et hav af nye venner, ikke kun fra gymnasiet, men også fritid. Og nu er dette problem så opstået: Hele fire drenge kan lide mig i forskellige grader.
Lad mig inddele dem i bogstaver:
A – kollega, kendt ham i ca. 3 år. “Kan lide” delen har stået på i ca. 1-2 måneder.
Han er en kollega fra arbejdet og er ca. 19 år. Han er gået fra at drille mig lidt og tale meget til at være lidt stille og genert omkring mig nu. Derudover spørger han ofte, om jeg kan være sammen udenfor arbejdstiden og finder på undskyldninger for at røre ved mig eller for at vi kan ses, hvilket vi har gjort en gang. Dog er jeg bare ikke interesseret. Jeg ser ham kun som en kollega og delvis ven.
B – date, haft noget sammen i ca. 3 måneder, men “kan lide” delen er stået på i ca. 4 måneder
Vi har samme interesser på nogen punkter, og han er ekstrovert, hvilket gør, at han har lettere ved at få mig til at tale. Har været på date og haft noget med ham i et par måneder. Dog har vi ikke kunnet grave dybere, men han hænger stadig lidt på mig. Det er som om, han ønsker mere, jeg ikke kan give ham, og da han har været lidt af en player, søger han stadig lidt hen hos andre piger, og når han bliver afvist, vender han tilbage i søgen om medlidenhed og hjælp fra mig. Han “prøver” igen. Men jeg har ikke lyst til at være en, der er der for ham, når han har brug for det på den måde. Jeg vil hellere være en god ven i stedet for en deltids flirt agtig ting.
C – barndomskendskab, men “kan lide” delen er stået på i 2 måneder
Er rimelig genert. Han har svært ved at tale med mig nogengange, men opsøger mig på nogle ret sjove måder. Oftest prøver han også at få en plads ved siden af mig i klassen og få min opmærksomhed på nogle lidt spøjse måder. Derudover kan man bare se i øjnene og hans små smil, at der er noget.
D – nylig klassekammerat, “kan lide” delen har stået på i ca. 3 uger.
Har mange af de samme interesser og han er overdrevet opsøgende. Han opfører sig som en god ven, men bliver mere og mere opsøgende. Derudover plejer han normalt ikke at være så meget sammen med piger, så hans omgivelser kommenterer det meget, hvilket han prøver at undgå. Han virker ekstrem interesseret, da han er så opsøgende og snakkesalig, og opfører sig på den måde, han gør. Han tekster mig konstant og nogengange giver han nemlig også lidt andre tegn. I øvrigt, prøver D også at få mig til at tale og undrer sig over, at jeg ikke kan. Hvordan skal jeg få ham til at forstå, at jeg ikke er et særlig godt socialt menneske?
Jeg føler mig lidt overvældet af alle de relationer, jeg skal forholde mig til, da jeg også er begyndt at få en masse nye venner. Nu kommer der samtidig også kærlighed og alt mulig, og jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal begynde. Er bange for det hele kører ud i noget rod, og ved ikke, hvordan jeg fortæller dem, en efter en, at jeg ikke er interesseret?
D er jeg dog glad for, og vil gerne se, hvordan forholdet udvikler sig. Men vil gerne meddele D, at det måske er lidt overdrevet.
Mvh. overvældet introvert

(Pige, 16 år)
Kære overvældet introvert
Hold da op – det var da en del drenge, der har brændt sig lidt fast på dig. Jeg kan godt forestille mig, at det må være noget overvældende med de nye venskaber. Men det fortæller virkelig meget godt om dig som person. Husk lige det!
Få sagt til drengene, at du ikke er interesseret
Du skriver, at du er bange for, at det hele kører ud i noget rod. Er det kun set i forhold til drengene? Jeg tænker også som dig, at du skal få sagt til dem, at du ikke er interesseret. Jeg kan godt følge dig i, at det er svært at vide, hvordan man skal fortælle sådan noget. Måske du kan stille dig selv spørgsmålet om, hvordan du selv ville have det at vide? Ofte åbner det op for gode måder at sige tingene på.
Når du ved, at du ikke er interesseret i andre end D, er det også vigtigt, at du ikke får holdt de andre drenge hen. Også selvom det ikke er din mening. Men det er i hvert fald vigtigt at være klar i spyttet. Så ved de helt sikkert, at du ikke er interesseret. De holder måske op med at håbe på, at de kan blive noget med dig. Og du kan få ro fra deres håb om det, og de vil nok heller ikke være så opsøgende og nærgående efter.
Fortæl D hvad du oplever og tænker
Jeg er rigtig glad for at høre, at du godt kunne tænke dig at se tiden an med D. Det synes jeg lyder som en god idé! Og jeg tænker bestemt, at du kan sige til ham, at han opsøger dig lige en smule for meget. Men husk at få sagt det på en god måde, hvor du fx sætter “Jeg synes/tænker/føler” før det, du gerne vil sige. Det vil virke mindre angribende for D, og det vil være nemmere for ham at tage imod, det du siger. Og husk endelig også at nævne, at du godt kan lide ham, og måske også hvad du godt kan lide ved ham. Så er det også lidt nemmere at få at vide, hvis man er for meget på et andet punkt.
Du spørger også, hvordan du kan få ham til at forstå, at du kan have det svært socialt. Igen tænker jeg, at du bare skal sige det, som det er. Fortæl ham hvordan du oplever sociale situationer. Hvordan får du det? Kræver det meget energi af dig? Sådan nogle ting kan du fortælle ham om. Det kan nemlig være lidt svært at sætte sig ind i, hvis man er en udadvendt person.
Du kan træne din indadvendthed og dit sociale jeg
Du skriver nogle gange, at alle de nye venskaber er ret overvældende. Specielt når du oplever at være ret indadvendt. Og det er altså også cool nok. Vi er alle forskellige! Men.. Hvis du synes, at det er noget, der begrænser dig for meget, siger jeg lige noget: Det kan heldigvis godt trænes! Man kan øve sig i at blive bedre socialt. Det kan du fx gøre ved at blive bedre til at smalltalke.
Tag en snak med veninderne
Til slut kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med nogle veninder om alle dine nye venskaber, og at det kan være svært? Det er i hvert fald et af mine bedste råd; at snakke med nogle tætte veninder, der kender dig. Det kan lette meget for trykket alene at få sagt det, der fylder. Tingene kan virke mindre overvældende og skræmmende, når man deler ting med andre. Dine veninder har sikkert også gode tanker om, hvad du kan gøre for, at det bliver nemmere for dig. De kan måske også fortælle dig, hvad de selv har af erfaringer, hvis de kender noget i din situation fra dem selv. Jeg synes i hvert fald, at det ville være en god idé.
Måske kan du også overveje, om du kan få bygget et godt og trygt bånd op til én pige i klassen for en start. Så kan hun være en person, som du kender og kan være sammen med. Når du så skal være sammen med andre, du ikke kender ligeså godt, kan hun være en god støtte i de situationer.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvordan du kan få taget en snak med drengene. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke fremover med kærlighed og venskaber.
De bedste hilsner fra Mindhelper