Min kæreste slog op for ca 1 måned siden. Han vil stadig gerne putte og kysse med mig – men også med andre. Hvad skal jeg sige til det?
Hej Mindhelper.
Min kæreste (nu eks kæreste) slog op med mig for ca 1 måned siden. Få dage efter bruddet, kommer vi til at kysse igen. Han spørger om vi kan snakke og fortæller så, at han allerede savner mig. Vi bliver så enige om at forsøge at tage det stille og roligt og se hvad der sker. Fire dage efter ”slår han op” med mig igen.
Der går så en weekend og så sker der samme mandagen efter… Jeg har efterfølgende fundet ud af, at den største grund til han slog op med mig, er på grund af en anden pige vi går på skole med, men hun er ikke interesseret i ham og det har hun fortalt ham.
Jeg kan stadig godt lide min eks, men inderst inde ved jeg godt han udnytter mine følelser til at have en at putte og kysse med. Han siger han stadig føler noget for mig, men samtidig vil han ikke være kærester mere og vil kysse med andre også.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. For jeg kan godt lide ham, og nyder at vi stadig er så tætte. Men jeg gider ikke være hans 2. valg mere.. Hjælp mig.
Mvh den meget forvirrede

(Pige, 17 år)
Kære den meget forvirrede
Det lyder som om, at du er havnet i en situation, som mange andre også kan nikke genkendende til: Den svære tid efter et kærestebrud med forvirring og krise. Den periode er super svær at være i. Og der er ofte mange modsatrettede følelser på spil. Så jeg forstår godt, hvis du er forvirret og, hvis det hele kører rundt i hovedet på dig lige nu.
I dit brev forstår jeg det som om, at du på ene side vil du gerne være sammen med ham og på den anden side, har du heller ikke lyst til at være andetvalg (og potentielt blive såret igen og igen). Jeg forstår godt, at det kan være rigtig svært at sige nej til ham, når han søger dig og stadig gerne vil ses med dig. For følelser lukker ikke bare ned, selvom I ikke er sammen mere.
Du skal finde ud af, hvad du selv vil
Du kan ikke bestemme over de valg, som han træffer. Men du kan selv bestemme, hvordan du vil reagere på hans valg.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvordan du skal reagere. Men jeg tror det kan være en hjælp for dig at prøve at finde ud af med dig selv, om du har lyst til at være hans 2. valg eller om du skal prøve at lukke lidt af for ham. Og prøve at komme videre uden ham. Begge dele at svære at være i. Men det kan måske gøre din situation lidt mindre forvirrende, hvis du finder ud af, hvad du vil med dit forhold til ham.
Det er super svært at træffe valg. Så måske kan du have gavn af at læse vores artikel Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide
Tal med nogen
Det er verdens bedste råd. Og vi siger det ofte her på Mindhelper: Kan du tale med nogen om dit dilemma? Det hjælper nærmest altid at vende sine tanker og følelser med andre. Dels for bare at komme ud med det, der fylder inden i en. Og dels fordi andre ofte har et godt råd eller kan stille et spørgsmål, som kan få dig til at se situationen på en ny måde. Det kan være din bedstemor eller din veninde. Bare det er en, som du er tryg ved at tale med.
Du kan læse om verdens bedste råd i vores artikel Del dine problemer med andre – 6 gode grunde!
Jeg håber, at du finder ud af det 🙂
Varme hilsner fra Mindhelper