For nogle måneder siden mistede min mor sit job. Jeg er rigtig bekymret for vores økonomi, men det tør jeg ikke sige til mine forældre.
Hej
Min mor har mistet sit job for nogle måneder siden og hun har svært ved at finde job igen, hun søger men for ikke noget job. Jeg er rigtig bange for det skal begynde at gå ud over vores økonomi når hun skal begynde at gå på dagpenge. Det påvirker mig rigtig meget at jeg skal bekymre mig om det og jeg tør ik sige det til mine forældre fordi jeg er bange for svaret og for at det skal gøre min mor ked af det fordi jeg bliver bekymret. Hvad skal jeg gøre

(Pige, 16 år)
Kære 16-årige pige
Det lyder godt nok ikke særlig fedt for dig, at dine bekymringer om din mors økonomi fylder så meget for dig. Derfor er det rigtig godt, at du har startet med at dele det med os.
Hun skal nok få et nyt job
Det er ikke rart at miste et job. Og det føles endnu værre, når man ikke får et nyt job hurtigt. Men din mor bliver ved med at søge. Det er rigtig godt! Og der skal nok komme et job til hende på et tidspunkt.
Jeg kan godt følge dig i din bekymring omkring økonomien, når din mor skal på dagpenge. Jeg kommer til at tænke på, om dine forældre generelt snakker meget om økonomi? Det virker i hvert fald som om, at du ved en del om det. Måske lidt for meget?…
Del bekymringerne med dine forældre
Du skriver, at du bekymrer dig meget, men at du ikke tør sige det til dine forældre. Selvom du er bange for svaret, skal du dele det med dem. Det er mit allervigtigste råd til dig. Det kan være hårdt at få sandheden at vide, men du skal ikke gå med dine bekymringer selv. Det får du det blot hårdere af.
Du skriver også, at du er bange for at gøre din mor ked af det, hvis du fortæller om bekymringerne. Det kan også godt være, at hun bliver det. Men! At du bliver bekymret er jo et tegn på, at du holder af hende og ønsker, at hun ikke skal have det svært. Det tænker jeg godt, at din mor ved. Hun må også forstå, at det fylder for dig og påvirker dig.
Kan dine bekymringer fylde mindre?
Du bekymrer dig. Og det kan jeg godt forstå! Men du kan ikke gøre noget ved det alligevel. Det er kun dine forældre, der kan det, og det er deres ansvar at få økonomien til at fungere. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, hvis du kan få dine bekymringer til at fylde mindre for dig.
Har du set vores Nødhjælpskasse til dig, som er alt for bekymret? I den er der nogle tips til at mindske bekymringerne. Jeg er helt sikker på, at du kan bruge nogle af tipsene. Og det ville også blive nemmere for dig, hvis dine bekymringer fylder mindre.
Jeg håber, at du får snakket med dine forældre. Og at mit svar har fået dig til at tænke over, om du kan slippe dine bekymringer lidt.
De bedste hilsner fra Mindhelper