Jeg drømmer om at komme på sprogrejse. Jeg skal dog på efterskole. Men mine forældre forstår ikke, hvor meget jeg vil afsted på sprogrejse.
Hej
Jeg skal på efterskole efter sommerferien, og jeg glæder mig skam. Det eneste problem er, at jeg “drømmer” om at komme på sprogrejse. Jeg tror ikke, mine forældre er helt klar over hvor meget jeg faktisk gerne vil på sprogrejse. I hvert fald er det virkelig dyrt, og jeg kan ikke komme på sprogrejse plus efterskolen. Vi har allerede betalt det endelige, så jeg 100% skal på efterskole. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder rigtig spændende, at du skal på efterskole til sommer. Men jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært, når du så gerne vil på sprogrejse.
Du kan altid komme til udlandet
Det virker til, at det er helt fastlagt, at du skal på efterskole. Og så er det virkelig bare om at nyde det år alt, hvad du kan. For husk på, at du altid kan komme til udlandet – på den ene eller anden måde. Der er en masse højskoler, som rejser rundt i verden med unge mennesker. Og du kan også være heldig at finde frivilligt arbejde i udlandet og være der nogle måneder, så du lærer lidt af sproget og de lokale at kende. Så din chance for at komme udenlands er langt fra forspildt!
Fortæl dine forældre om din drøm
Fordi sprogrejse er noget, du drømmer om, synes jeg stadig, at du skal fortælle dine forældre om, hvor meget du vil det. Sæt dig ned med dem en dag, hvor I alle har god tid. Og fortæl dem så, hvor meget du drømmer om det. Det kan være, at I kan snakke om, hvordan du kan få et længere ophold i udlandet i fremtiden, og hvordan det kan blive gjort. Når du vil det så gerne, synes jeg i hvert fald, at du skal afsted på et eller andet tidspunkt.
Der er også en anden ung, som har skrevet ind med et spørgsmål, som minder meget om dit. Så hvis du har lyst, kan du tage et kig på spørgsmålet Jeg vil hellere på udlandsophold end på efterskole.
Jeg håber, at du får dine forældre til at forstå, hvor meget du vil på sprogrejse. Og at I sammen kan finde en god løsning for dig.
De bedste hilsner fra Mindhelper