Det er planen, at jeg skal på efterskole næste år. Men jeg vil egentlig hellere være udvekslingsstudent. Jeg har dog ikke fortalt mine forældre det.
Hejsa
Jeg går i 9. klasse, og skal på efterskole næste år. Jeg har for nyligt fundet ud af, at der er 4 timers obl. gymnastik hver dag på efterskolen! Jeg er ikke særlig vild med gymnastik, og derfor glæder jeg mig nu knap så meget.
Jeg har her i år fået øjnene op for muligheden for at blive udviklingsstudent, og vil virkelig gerne et år til udlandet – efter efterskolen. Jeg har snakket med mine forældre om det, og de sagde, at jeg nok ikke skulle satse for meget på det, da det koster omkring lige så meget som et efterskoleår.
På nuværende tidspunkt vil jeg meget hellere et år til udlandet og bo end på efterskole med 4 timers obl. gymnastik hver dag. På efterskolen skal jeg dog gå på medielinje, og det har jeg set meget frem til. Jeg ved ikke om det er for sent at få pengene tilbage fra efterskolen eller om det overhovedet er betalt. Mine forældre ved ikke at jeg på nuværende tidspunkt hellere vil til udlandet, og jeg ved ikke om jeg skal fortælle dem det – og hvordan jeg skal fortælle det?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder rigtig spændende, at du har fået øjnene op for at blive udvekslingsstudent. Men jeg kan godt se, at det er svært at skulle ændre og fortælle dine forældre, når det er planen, at du skal på efterskole.
Dejlig idé med udlandsophold
Først vil jeg lige sige, at det er mega sejt, at du gerne vil et år til udlandet. Og det er helt tydeligt af dit brev, at du brænder for det. Og du skriver også, at du heller vil til udlandet end på efterskole. Derfor synes jeg helt sikkert, at du skal følge dit hjerte og kæmpe for, at du skal være udvekslingsstudent.
Fortæl dine forældre det
Hvis du gerne vil afsted til udlandet, tænker jeg, at dine forældre bliver nødt til at vide, at du har det, som du skriver til mig. Og de kan også kun hjælpe dig med at komme afsted til udlandet, hvis du fortæller dem, at det er det, du allerhelst vil.
Jeg kan godt forstå, at det kan være mega ubehageligt og svært at få sagt. Især når det har været planen, at du skulle på efterskole. Men jeg er sikker på, at du godt kan få sagt det til dem. Bare tænk på, at du gør dig selv en kæmpe tjeneste ved at dele de her tanker med dine forældre. Er det lidt svært at få sagt? Så kan du læse vores artikel om, hvordan man fortæller forældre svære ting.
Hvis det er svært at sige højt til dem, kan du eventuelt skrive et brev til dem, hvor du beskriver dine tanker om udlandsophold og efterskole. Måske kunne du endda vise dem det fine brev, du har sendt her?
Efterskoleåret skal nok blive skønt
Det er selvfølgelig rigtig træls, at du ser, at du skal have obligatoriske gymnastiktimer hver dag. Især når du ikke bryder dig om det. Men jeg tror, at hvis det ender med efterskole, så kommer dit år til at blive skønt alligevel. Du har glædet dig til at skulle på medielinjen. Det vil du stadig komme til. Og det kan være, at gymnastiktimerne ikke bliver ligeså øv, som du havde frygtet? Sandsynligheden er nok ret stor for det.
Jeg håber, at du snart får fortalt dine forældre, at du hellere vil til udlandet. Held og lykke med det. Du kan godt!
De bedste hilsner fra Mindhelper