Min mor vil gerne bestemme over mit hår. Hun siger, at jeg ikke må få klippet mit hår før konfirmationen. Men det vil jeg altså gerne have, at det bliver!
Hej Mindhelper
Min mor er meget overbeskyttende, og nogle gange syntes jeg det bliver lidt for meget. Men på den anden side ved jeg jo godt at hun jo bare prøver at “beskytte” mig – men jeg er 13 år!!
For det første bestemmer hun at jeg ikke må have løst hår i skolen, og for det andet bestemmer hun at jeg ikke må få klippet hår inden min konfirmation.
Jeg har rigtigt langt hår og vil virkeligt gerne prøve at have lidt “kortere” hår – og også til min konfirmation.
Hver gang jeg siger at jeg gerne vil have klippet hår og om vi ikke kan bestille tid hos en frisør, svarer hun bare at jeg ikke skal have klippet kortere hår inden min konfirmation, for “vi ved jo ikke hvordan mit hår skal sidde”.
Jo, det skal hænge og det har jeg besluttet!
Ved ikke hvad jeg skal sige før min mor giver sig. Jeg vil virkeligt gerne have klippet mit hår..
Hilsen pigen med den alt for overbeskyttende mor

(Pige, 13 år)
Kære pige med den overbeskyttende mor
Øv, hvor må det være træls, at din mor så gerne vil bestemme over dit hår. Også selvom hun bare gerne vil passe på dig.
Du skal selv bestemme
Du skriver selv, at du er 13 år. Så selvfølgelig skal din mor stadig passe på dig og snakke med dig om mange forskellige ting. Men jeg kan godt forstå, at du synes, det bliver for meget, når hun bestemmer over dit hår. Og det skal hun da heller ikke. Det skal du selv. Du har helt sikkert ret i, at hun kun gør det i en god mening. Men det gør det ikke mindre irriterende.
Der er én, der tidligere har skrevet ind til brevkassen med stort set samme problem. Du kan læse, hvad vi har svaret tilbage til hende her.
Konfirmationen er din dag
I dit brev fortæller du, at din mor siger, at du ikke skal have klippet håret inden din konfirmation. Her synes jeg, det er vigtigt at huske på, at konfirmationen er din dag. Og derfor skal du selvfølgelig helt selv have lov til at bestemme, hvordan dit hår skal være. Og du har tydeligvis allerede bestemt dig for, at du skal have løst hår. Og så er det da det, du skal.
Sig fra overfor din mor
Du er i tvivl om, hvad du skal sige, før din mor giver sig. Det er selvfølgelig lidt svært at sige. Men noget du skal sige er i hvert fald, at du allerede har besluttet dig for en frisure. Og at du er helt sikker. Det er rigtig godt, at du allerede har bestemt dig. For næste skridt er at stå fast på den beslutning og sætte en grænse overfor din mor. Og hun skal kunne acceptere dit valg, og at du har truffet din beslutning. Prøv at læse vores artikel om at sætte grænser. Jeg tænker, at der vil være nogle punkter, du kan bruge i din situation.
Tag sagen i egen hånd
Hvis din mor stadig står på bagbenene, efter du har snakket med hende, må du gøre noget andet. Kan du for eksempel snakke med din far, søster eller en helt tredje om det? Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du snakker med en, der både kender dig og din mor. Så kan det være nemmere for personen at give dig gode råd. I kan måske også gå til din mor og snakke med hende sammen. Eller du kan få støtte fra personen til at vide, at det er okay, hvis du gerne vil have klippet dit hår. Jeg synes, i hvert fald det ville være synd, hvis din mors ønske skulle stå i vejen for dit eget.
Jeg håber, at du får snakket med din mor, så du kan komme til frisøren inden din konfirmation. Held og lykke med det hele.
De bedste hilsner fra Mindhelper