Min mors side af familien er blevet sure på min familie over en arbejdsfordeling hos min bedstemor. Inden længe skal vi til hendes fødselsdag. Hvad gør jeg?
Hej,
Jeg er en pige på 14 år, jeg står i det problem at min familie på min mors side ikke vil have med os at gøre. Det startede sidste sommer hvor vi skulle lave en fordeling af noget arbejde hos min bedstemor. Men nogle fra min mors familie ville ikke være med til fordelingen, da de synes at den ikke var lige. og af den grund blev hun virkelig sur på os, og har ikke rigtig snakket med os siden. de har altid betødet super meget for mig, og gør det stadig.
Mit problem oveni det er så at vi her til sommer skal til min bedstemors fødselsdag, og jeg havde lidt håbet på at det kunne bløde situationen lidt op, men nej, de har sat nogle krav op, som min bedstemor skal opfylde, ellers kommer de ikke – jeg vil super gerne have kontakt til dem, for at hører om det ikke måske kan komme til at fungere inden vi skal til fødselsdag, men jeg er mega bange for at det kan blive værre, og de så vælger ikke at dukke op, og det synes jeg ville være virkelig virkelig synd for min bedstemor – jeg ved at det virkelig også går hende virkelig meget på. jeg vil derfor gerne vide om i synes jeg skulle tage kontakt, eller vente til efter fødselsdagen
Kærlig Hilsen en virkelig trist pige, der har brug for hjælp NU !!!

(Pige, 14 år)
Kære triste pige
Det lyder virkelig som noget rigtigt øv, det du oplever med din familie på din mors side. Og det virker som om, at du er fanget midt i det hele, som en lus mellem to negle.
Det er svært med de familieproblemer
Det kan nemt blive noget juks med alt det familiehalløj. Og især når der er noget, man skal blive enige om, som man ikke rigtig kan blive enige om. Og hos jer lyder det som om, at det er gået helt i hårdknude. Men dem i den familie virker da også til at ville gøre situationen rimelig dramatisk… Måske lidt mere end nødvendigt.
Måske kan I allesammen snakke sammen?
Jeg kan godt se, at det kan være svært at finde ud af, om du skal sige noget før eller efter fødselsdagen. Men jeg synes helt sikkert, at du skal snakke med dem før. Og måske du kunne snakke med dine forældre om det også, og at I alle sammen kunne tage en snak. Uanset hvad tænker jeg, at det næsten ikke kan gøre ting værre. Så længe man snakker pænt til hinanden og fortæller, hvad man tænker og føler – for det er der ingen, der kan klandre en for.
Fortæl dem, hvad de betyder for dig
Jeg tænker også, at det vil være godt for dig at fortælle dem, hvor meget de betyder for dig. Og hvor meget du gerne vil have kontakt med dem. Det vil også være godt, hvis du kan komme ud med, at du bare gerne vil have, at alle kan enes – og især for din bedstemors skyld, når hun holder fødselsdag inden længe.
Har du en, du kan snakke med i familien?
Jeg kommer til at tænke på, om der er en i din familie, du vil kunne snakke med om det her? Måske en søskende? En kusine? Eller måske en onkel eller tante? Det kan ofte gøre det lidt nemmere, at man har en, man kan dele ting med. Du kan på den måde komme ud med, hvad du føler, tænker og mærker indeni. Det giver ofte noget ro på. Og så kan det også være rart at høre, hvad andre tænker om den samme situation.
Skriv dine tanker ned
Du kan også prøve at skrive det ned i en dagbog. Det kan også være en måde at få nogle tanker ud af hovedet og ned på papir. Det er i hvert fald værd at overveje, om det kunne være noget for dig.
Jeg håber virkelig, at der kommer til at ske noget, så det ikke skal være sådan her med din familie. Jeg håber, at I sætter jer ned og snakker det ud sammen. Held og lykke med det hele! Og stort tillykke med din bedstemor.
De bedste hilsner fra Mindhelper