Jeg ser en masse eksaminer i øjnene inden længe, men jeg er helt vildt stresset for tiden. Jeg sover dårligt og vågner tit op med mareridt.
Hej,
Jeg har problemer med stress og negative tanker og ser snart en hel del eksamener i øjne.
Det mit stress går mest udover er min søvn, jeg har mareridt, vågner 3-5 gange om natten og sover bare aldrig igennem, dette giver mig ofte kvalme om morgnen, og problemer med afføring og hyppig vandladning, og negative tanker, samt at jeg hele tiden tænker forud, og alle de ting jeg skal nå stresser mig og er uoverskuelige og jeg ved ikke hvad en realistisk mængden af ting jeg skal nå på en dag er, så alle de ting jeg ikke når på min to do liste, gør bare jeg bliver skuffet over mig selv. Jeg føler at skole og det at bo selv tager alt tid og energi, og det er meget svært at overskue andet.
Jeg tænker også tilbage på fortiden og hænger mig i de ting der kunne være gået bedre eller ikke gik.
Jeg har virkelig brug for råd, og jeg tror umuligt en løsning er nok, da jeg har haft et forhøjet stressniveau det meste af livet, da jeg har haft nogle dårlige forældre jeg først sluttede kontakten med for 2 år siden.
Jeg har haft depression i en selvskadende grad, men det er nået ned til at jeg oftes kun er deprimeret nu fordi jeg ser alle de ting andre har som jeg ikke har eller ikke kan. Jeg har et meget lille netværk, der ikke har nogle voksne som jeg kan støtte mig opad, og jeg har heller ikke nogen jeg kan åbne mig til og snakke åben med på et dybdegående niveau, da der ikke er nogen der har virkede som den rette på det punkt, så lige nu har jeg en ven jeg taler meget med forskellige ting om men ikke noget dybdegående.
Samt at jeg går i en netværksgruppe, men der bliver alt heller ikke luftet.
Mine mareridt er oftes involverer med alle de ting jeg skal nå, og fortiden så som mine forældre og alt det negative der, og lige for tiden også en eks. kæreste jeg har slået op med for lidt tid siden. Men det sjældent jeg ikke får mareridt.
Jeg vil gerne have det positive omløb i gang og få sovet, men jeg ved simpelthen ikke hvordan især her 2 ugers tid før eksamerne. Jeg håber i kan hjælpe
mvh kathrine

(Pige, 19 år)
Kære K
Ush, det var da ikke så lidt, du har at bokse med, synes jeg. Og noget, der også stikker rimelig dybt. Du skriver, at der ikke rigtig er nogen i dit netværk, du kan snakke med. Så det er virkelig godt og flot af dig, at du skriver herind og søger hjælp! Virkelig!
Super godt med To Do-lister
Du skriver, at du laver to do-lister over det, du skal nå. Det tænker jeg, er en rigtig god idé. Ofte er det også nemmere at få overblik, når det, man har i hovedet, er kommet ned på papir. Det skal du endelig bare blive ved med. Men du nævner til gengæld også, at du ikke ved, hvad der er realistisk at nå. Måske du kan finde det svar i antallet af ting, du har på to do-listen, og hvor mange du rent faktisk får lavet. Det kan også ændre sig fra dag til dag.
… Men du skal ikke kunne løfte hele verdenen
Hvis du er meget træt og ekstra stresset, vil man ofte nå mindre, end hvis du er i godt humør og har lidt ekstra energi. Og det er helt OK. Måske du kan øve dig i at sige det til dig selv? Hvis man har meget høje krav til sig selv, kan man nemt komme til at køre sig selv helt ned. Der er nemlig pludselig mange ting, man skal leve op til. Og det er ikke særlig hensigtsmæssigt, når man ikke altid kan møde dem.
Husk at rose dig selv også
Desuden tænker jeg, at det er vigtigt, at du lægger mærke til de ting, du rent faktisk når. Giv dig lige et klap på skulderen for det. Især hvis du siger, at du stadig døjer med noget depression. Så kan man bare ikke det samme, som man kunne, da man ikke var deprimeret. Man har simpelthen bare ikke det samme overskud. Det skal man også huske. Man skal starte der, hvor ens energi er til det. Så det er virkelig vigtigt, at man sænker kravene til sig selv i forhold til, hvad man rent faktisk magter i sin hverdag.
For meget stress og for lidt nattesøvn
Du nævner, at du er ret stresset for tiden, og derfor heller ikke får sovet særlig godt. Har du set vores artikel med 10 tips til at skrue ned for presset og finde ro? Hvis ikke, synes jeg, at du skal tjekke den ud. Der kan du nok få gode idéer til, hvordan du kan skrue ned for det stress, du oplever, i din hverdag.
Bagefter kan du kigge på vores artikel om gode råd til bedre at kunne falde i søvn. Det er nemlig rigtig vigtigt, at vi får vores nattesøvn. Især op til eksaminer. Forskere har nemlig fundet ud af, at vi husker ting bedre, hvis vi sover så hurtigt muligt efter, vi har lært noget nyt. Og eftersom man skal huske mange ting under en eksamensperiode, er det ekstra vigtigt, at man får nok søvn.
Flot, at du ikke skader dig selv mere!
Du nævner også, at du går i en netværksgruppe, og at du ikke længere er selvskadende. Det er jeg rigtig glad for at høre. Og hvor er det sejt, at du er holdt op med det, altså! Der skal virkelig noget viljestyrke til. Det leder mig også videre til at spekulere på, om du stadig er i noget behandling? Her tænker jeg på det, du skriver, med, at du er deprimeret. Det kan også påvirke din søvn og negative tanker om, hvad der er sket i fortiden.
Hvad kan du så gøre ved din situation?
• Tag fat i Headspace
Du skriver, at du ikke snakker så meget i dybden i netværksgruppen eller med din ven. Men det er tydeligt, at du har lyst til at dele dine problemer med nogen. Her tænker jeg umiddelbart på Headspace. Kender du dem? De har centre rundt omkring i landet. Men man kan også skriver til deres chat, hvis man ikke er så tryg ved at møde op til at starte med. Centrene er fyldt med dygtige frivillige, der gør alt for at hjælpe de unge, der kommer ind og har det svært. Jeg synes, du skal tjekke deres side ud, og se, om det kunne være noget for dig. Her vil det i hvert fald være muligt for dig at åbne op og snakke dybdegående om lige præcis det, du har brug for.
• Få hjælp på din skole
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er nogen på din skole, som du kan snakke med? Nogen du kan åbne op for alt det her med stress, dårlig søvn og eksaminer, der ligger og lurer. Det kan også godt være, at der er specielle vejledere på skolen, der har ekstra styr på, hvordan man bedst kan finde hoved og hale i ens stress, især op til eksaminerne.
• Gem de dumme tanker til bekymringstiden
Du skriver, at du ofte tænker tilbage på fortiden, og at dine mareridt ofte handler om noget, du skal nå eller om fortiden. Til det tænker jeg, at ‘bekymringstid’ vil være godt for dig. Kender du det? Det betyder egentlig bare, at du sætter tid af til at bekymre dig i et bestemt stykke tid, fx i 15 minutter hver dag efter aftensmad. Her kan du så give den fuld Rebecca med dine bekymringer. Men den tid er så også den eneste tid, du må bekymre dig i. Hvis der popper noget op i løbet af dagen, kan du skrive det ned og gemme det til din bekymringstid. Giver det mening? Du kan læse lidt mere om det – og andre gode råd i vores artikel om at slippe bekymringerne.
• Leg med mindfulnessøvelser
Derudover tror jeg også, at det kunne være godt for dig med nogle mindfulnessøvelser. Her træner du dit fokus, således at du KUN må være opmærksom på dit åndedræt, eller hvad der sker i kroppen. Dine tanker må du derfor ikke tænke på. Du skal kun lægge mærke til, at de er der. Men du må ikke gå ind i dem og tænke. Det lyder lidt fjollet, men det virker faktisk.Jo mindre man tænker på noget, jo mindre sandt bliver de tanker. Og det tænker jeg også kunne være godt for dig. Især når du nævner, at du tænker over, hvad der kunne have gået bedre eller slet ikke gik i din fortid.
• Fortsæt endelig med at snakke med din ven
Selvom du skriver, at du ikke rigtig har nogen at vende de svære ting med, snakker du alligevel med en ven. Og du skriver, at du kan snakke med ham om lidt af hvert. Det tænker jeg bare, at du endelig bare skal fortsætte med. Måske I endda kan begynde at snakke mere dybdegående sammen. Ofte skal man “bare” turde at dele noget mere sårbart med den anden. Det vil nemlig åbne for dybere samtaler, og at man kan betro sig til hinanden.
Jeg håber, at mit svar har givet dig gode idéer til, hvad du kan gøre ved din situation. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele! Og håber, at du finder dem, du kan snakke i dybden med.
De bedste hilsner fra Mindhelper