Tema: Angst og stress

Værd at vide om OCD

Cirka 2 % af alle danskere lider af sygdommen OCD, hvor de kæmper med tvangstanker og tvangshandlinger. Læs med og få de vigtigste fakta om OCD samt råd til, hvor du kan få hjælp.
Sidst opdateret 11. juli 2017

Kender du det, at du af og til lige tjekker tingene en ekstra gang. Er døren nu også låst, fik du sat vækkeuret, eller har du pakket det hele?

Sådan har mange det. Men for nogle mennesker griber det om sig.

OCD, tvangstanker og tvangshandlinger. At tjekke tingene en ekstra gang.

De tjekker ikke kun døren en enkelt gang. De føler sig tvunget til trykke dørhåndtaget ned igen og igen og igen. De gør det for at være helt sikre, og de har brug for at gøre det hver eneste gang, de skal hjemmefra. Ellers frygter de, at forfærdelige ting vil ske.

Handlinger og tanker der på den måde tager kontrollen kaldes også for tvangshandlinger og tvangstanker. Cirka 2 % af alle danskere har sygdommen OCD, hvor man kæmper med tvangshandlinger og tvangstanker.

Tvangstanker og tvangshandlinger kommer i forskellige grader. For nogle fylder det blot en lille smule i hverdagen. For andre fylder de forstyrrende tanker og handlinger alt. 

Har du mistanke om, at du lider af OCD er det vigtigt, at du hurtigt søger hjælp. Der findes nemlig gode behandlingsmuligheder. Og jo tidligere du får hjælp, jo lettere er sygdommen typisk at behandle. Læs med og få viden om, hvad OCD er, og hvor du kan få hjælp.

Typiske tegn på OCD

Tvangshandlinger og tvangstanker kan vise sig på mange måder. Et eksempel kan være, at du tænker, at der er farlige bakterier overalt og derfor konstant føler dig tvunget til at vaske hænder.

Et typisk tegn på OCD kan være, at du er bange for farlige bakterier og derfor vasker hænder hele tidenDet kan også være, at du tænker, at du skal gøre eller sige ting i en bestemt rækkefølge, fordi du ellers vil blive ramt af ulykker. Nogle har eksempelvis en remse inde i hovedet, som de skal sige en bestemt antal gange, inden de tør stige på bussen. 

Andre føler, at de skal rydde op på deres værelse i en bestemt rækkefølge, eller binde deres snørebånd 5 gange, inden de kan gå ud af døren.

Eksempler på tvangshandlinger

David Beckham, fodboldstjerne.
“I have got this obsessive compulsive disorder where I have to have everything in a straight line, or everything has to be in pairs.”

Årsager til OCD

Man ved ikke præcist, hvorfor nogle udvikler OCD. Flere ting spiller ind. Eksperter mener, at det kan være arveligt, men det betyder ikke, at du automatisk får OCD, hvis nogen i din familie har det.

Hvis du gennem længere tid er udsat for meget pres, kan det i nogle tilfælde også udløse eller forværre OCD. Det samme kan voldsomme begivenheder som alvorlig sygdom i familien, dødsfald eller skilsmisse.

Behandling af OCD

Mange skammer sig over at have tvangstanker og tvangshandlinger. De kommer derfor til at gå alene med deres problemer alt for længe.

Det er ærgerligt, for der findes gode behandlingsmuligheder. 

Nogle slipper helt af med deres OCD. Andre lærer at leve med sygdommen, så den ikke styrer deres liv. 

Uanset hvad, så gælder det, at jo hurtigere du får hjælp, jo lettere er det at behandle OCD. 

Behandling af OCD, et godt første skridt er at tale med andre om hvordan du har detEt godt første skridt er at fortælle dine forældre eller andre tæt på dig, hvordan du har det, så de kan støtte og hjælpe dig. 

Mange unge har svært ved at tale med deres forældre om svære ting, derfor har vi lavet en guide til at snakke med dine forældre om svære ting

OCD behandles typisk hos en psykolog, hvor du i trygge rammer lige så stille kommer i gang med at udfordre dine tvangstanker og tvangshandlinger. Kæmper du for eksempel med tvangstanker om farlige bakterier overalt, så kan en øvelse være, at du starter med at tabe en blyant på gulvet og tager den op. Uden at vaske hænder bagefter. Imens sidder psykologen lige ved siden af og støtter dig. Denne form for behandling kaldes for eksponering.

Læs også artiklen: 5 gode råd til dig, der kæmper med tvangstanker og tvangshandlinger, Her får du både råd til, hvor du kan søge hjælp, og hvad du selv kan gøre for at forebygge og håndtere OCD.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål