Tema: Social angst

Social angst: Det kan du gøre

Grubler du konstant over, hvad andre tænker om dig? Undgår du steder og situationer med mange mennesker? 10-15 % af alle danskere oplever perioder med social angst. Heldigvis findes der både gode hjælpetilbud og ting, du kan gøre selv.
Sidst opdateret 23. november 2017

Er du konstant bange for at gøre noget forkert? Bange for at andre tænker dårligt om dig. Bange for at andre vil gøre dig ondt.

Social angst er som en slyngplante. Den har det med at vokse og forgrene sig. Og til sidst føler du måske, at den omslutter dig helt. At der bliver flere og flere steder og situationer, du undgår. Simpelthen fordi de andres blikke føles for skræmmende.

Tjek også: 4 typiske tegn på social angst

social angst

Heldigvis findes der veje ud af angsten. Nogle slipper den helt. Andre lærer at leve med den, så den ikke styrer deres liv. Tøv derfor ikke med at række ud efter hjælp. Jo før du kommer i gang med at udfordre din angst, desto hurtigere kan du få det godt igen.

Mistanke om social angst: 5 steder du kan få hjælp

1. Tal med dine forældre
Ved dine forældre, hvordan du har det? Ellers er dét et rigtig godt sted at starte. Fortæl dem om stressen og uroen, du føler sammen med andre. Sæt ord på, hvordan du har det.

Dine forældre er selvfølgelig ikke eksperter i social angst. Ikke desto mindre er det sindssygt vigtigt, at de ved, hvordan du har det. Så de kan støtte dig – og hjælpe dig med at finde den hjælp, du har brug for. Er du i tvivl om, hvordan du tager hul på snakken? Tjek den her Guide til at tale med forældre om svære ting

2. Få hjælp på din skole eller uddannelsessted
Mange med social angst kæmper med skolen. Måske føler du dig udenfor i klassen? Måske tør du ikke sige noget i timerne? Måske pjækker du?

social angst hjælp skole uddannelse

Uanset hvad, så er det en god idé at tale med nogen på din skole om, hvordan du har det. Det kan fx være din lærer, studievejleder, skolesundhedsplejerske eller skolepsykolog. Præcist hvem du starter med at tale med, er ikke det vigtige. Det vigtige er, at nogle på din skole ved, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig og tage hensyn.

Er der én på din skole, som har du et særligt godt forhold til, så gå til ham eller hende. 

Læs mere om, hvordan du får hjælp på din skole eller uddannelsessted.

3. Ring til en rådgiver hos Angstforeningen
Angstforeningen er super god at kende. De har fx. en telefonlinje, hvor dygtige folk sidder klar til at hjælpe dig.

Herudover har de også et forum for folk med social angst. Her kan du lære af andres unges spørgsmål og erfaringer. Kig nærmere på det.

4. Tal med din læge
Din læge ved en masse – både om kroppen og alt det indeni. Har du brug for det, kan din læge også henvise dig til andre hjælpetilbud, fx hos en psykolog.

Er du nervøs for at skulle bestille en tid hos lægen? Eller har du praktiske spørgsmål? Tjek guiden: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.

5. Få hjælp på nettet
Måske er du ikke helt klar til at tale direkte med nogen? Så husk, at der også findes gode hjælpemuligheder på nettet. Headspace og Børnetelefonen har fx begge chatlinjer for unge. Her sidder dygtige rådgivere klar til at hjælpe dig – og du kan være 100 % anonym.

Husk, at du selvfølgelig også kan skrive til brevkassen her på Mindhelper og få gode råd.

social angst hjælp

3 tips til hvad du selv kan gøre  

1. Giv din indre kritiker et los bagi
‘Din idiot! Nu kvajede du dig igen. Du er uduelig’ Kender du du den slags tanker? Unge der kæmper med social angst, er tit ekstremt hårde ved sig selv. Heldigvis findes der teknikker til at skrue ned for din indre kritiker.

For mange fungerer det godt at have en lille sætning, som de siger for selv, når de negative tanker kommer rullende. Sig fx

Måske føles det i starten lidt fjollet at tale til dig selv på den måde. Pyt med det. Prøv det – og giv dine tanker et puf i en mere kærlig retning.

Vil du dykke mere i dybden, så tjek også guiden: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv

Klog amerikaner
Don´t say anything about yourself that you wouldn´t say about your best friend.

2. Find ro med enkle vejrtrækningsteknikker
Munke, yogier og kloge koner har vidst det længe: Du kan bruge din vejrtrækning til at berolige dig selv. Og det behøver ikke at tage hverken hele eller halve år. Ofte er et par minutter nok til at mærke en forskel. Prøv fx vejrtrækningsteknikken i videoen herunder.

Tjek også: Træk vejret dybt – og find ro

3. Øv dig i at flytte fokus
Vi mennesker er ufatteligt dårlige til at multitaske. Din hjerne er simpelthen ikke gearet til at fokusere på flere ting samtidig.

Lige præcis dét kan du udnytte.

Næste gang du mærker uroen komme snigende, så prøv at flytte fokus. Væk fra tankerne. Væk fra de ubehagelige fornemmelser i kroppen.

En måde at gøre det er at tælle bestemte ting omkring dig. Tæl fx hvor mange lamper, der er i rummet, hvor mange røde genstande du kan se eller antallet af planter. Du kan også flytte opmærksomheden ved at fokusere 100 % på lydene omkring dig. Og det gælder altså alle de store og små lyde, som du kan høre.

Det afgørende er ikke, hvad du fokuserer på. Men at du flytter opmærksomheden væk fra dig selv.

social angst flyt fokus

Sådan slipper du angsten trin for trin

Jo mere du giver efter for din angst, desto mere tager den magten. Nøglen til at få det bedre er omvendt at gøre det, der skræmmer dig. Måske sitrer det i dig alene ved tanken? Bare rolig: Det handler ikke om, at du bare skal kaste dig ud i det. Slet ikke.

Fidusen er at starte småt ud – og så lige så stille skrue op. Psykologer kalder denne teknik for eksponering. Vil du vide mere? Tjek også: Eksponering: Sådan udfordrer du din angst

Måske også interessant for dig:

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål