Tema: Social angst

6 gode råd til dig, der kæmper med social angst

Hver dag kan føles som en kamp, hvis du har social angst. Læs med og få gode råd til, hvad du kan gøre, og hvor du kan få hjælp.
Sidst opdateret 18. maj 2017

Har du svært ved at være sammen med folk, du ikke kender? Alle bliver usikre og nervøse engang imellem. Men for nogle udvikler usikkerheden sig til frygt og måske begynder de helt at undgå de situationer, der skræmmer dem.

for nogle udvikler usikkerheden sig til frygt

Unge med social angst har typisk meget svært ved at tage kontakt til fremmede, tale foran andre eller være i selskab med mange mennesker.

Kan du genkende det? Du er langt fra alene.

Vidste du?
10-15 %
af alle danskerne oplever perioder med social angst.
Kilde: Sundhed.dk

Heldigvis kan du gøre meget selv for at få det bedre, og har du brug for hjælp til at slippe angsten, findes der også mange muligheder.

Sådan tager du de første skridt ud af social angst
 

1. Find ud af, hvad du gerne vil ændre
Det første skridt er at finde ud af, hvor angsten spænder ben for dig i din hverdag. Hvor er det, du løber panden mod en mur? Hvad kunne du godt tænke dig at ændre? 

Find ud af, hvad du gerne vil ændre

Det kan fx være, at du drømmer om lettere at kunne kontakte folk, du ikke kender, række hånden op i timerne, eller turde at sige din mening.

2. Tal med andre om, hvordan du har det
Det letter næsten altid at dele sine tanker med andre. Ubehagelige tanker har det med at køre i ring og vokse sig større, så længe vi holder dem for os selv. Tit er det derfor en kæmpe lettelse at sætte ord på sine tanker og dele dem med andre. Pludselig føles tankerne en anelse mindre skræmmende og kaotiske.

Du kan for eksempel tale med dine forældre, en ven eller en voksen på skolen om, hvordan du har det. Læs mere i artiklen Sådan taler du med dine forældre om svære ting.

Læs også: 7 gode grunde til at dele dine problemer med andre

3. Øv dig i at tale varmere og mere kærligt til dig selv
Unge, der lider af social angst er ofte ekstremt hårde ved sig selv. Det tager lang tid at vende gamle tankemønstre, men hvis du øver dig, kan du lige så stille vænne dig til at tale pænere til dig selv.

Øv dig i at tale varmere og mere kærligt til dig selv

For nogle virker det rigtig godt at have en lille sætning, som de kan minde sig selv om, når de negative tanker kommer rullende. Det kan for eksempel være:

  • Jeg skal være min egen bedste ven.
  • Det er okay at lave fejl – alle laver fejl.
  • Hvis det ikke lykkes første gang, må jeg prøve igen.

“Don´t say anything about yourself that you wouldn´t say about your best friend.”

4. Brug din vejrtrækning til at finde ro
Enkle vejrtrækningsøvelser kan hjælpe dig med at finde ro indeni dig selv, når angsten stiger op i dig. Tjek videoen herunder og lær en nem vejrtrækningsøvelse, du kan bruge, når tankerne løber grassat.

5. Prøv at udfordre dig selv
Jo mere du giver efter for angsten, jo mere tager den magten. Den bedste vej ud af angsten er omvendt at begynde at gøre nogle af de ting, der skræmmer dig. Måske begynder det at sitre i dig bare ved tanken, men prøv at tænke dig om og se, om du finde et sted, hvor du kan tage det første forsigtige skridt.

Mærk efter, om du har mod på at kaste dig ud i det med støtte fra familie og venner, eller om du har brug for støtte fra eksempelvis en psykolog.

6. Bliv klogere på social angst
Det kan faktisk være en hjælp i sig selv at lære mere om sin egen situation. Det kan være med til at give forståelse og accept af, at der er nogle ting, som man har svært ved. Vil du gerne vide mere om social angst? Læs artiklen Social angst: Det skal du vide

Bliv klogere på social angst

Få mere hjælp til at slippe angsten

Du kan få hjælp på din skole eller dit uddannelsessted. De fleste skoler har skolesundhedsplejersker og psykologer tilknyttet, som kan være gode at tale med, hvis du har det svært. Læs mere om i artiklen Sådan får du hjælp på din skole eller uddannelsessted.

Hvis det er svært for dig at tale med andre om det, kan du også finde hjælp på nettet. Tjek vores liste over hjælpetilbud til unge eller skriv til Mindhelpers brevkasse.

Måske finder du ud af, at det vil være godt for dig at få hjælp af en psykolog. I nogle tilfælde kan din læge henvise dig til en psykolog. Gør hun det, kan du få dækket en del af psykologregningen. Læs mere om det i guiden: Sådan kommer du til at tale med en psykolog.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Brevkassen
Se flere spørgsmål