Tema: Angst og stress

Pas på din fobi – udfordr den!

Har edderkoppen ved din seng taget magten over dit værelse? Tør du ikke gå ind i en elevator? Måske har du en fobi. En af de mest almindelige og effektive behandlingsformer kaldes eksponering. Tricket er at gøre nogle af de ting, du er bange for. Så altså: Klar, parat … udfordr din fobi!
Sidst opdateret 10. september 2017

Allerførst skal du vide, at du langt fra er alene, hvis du kæmper med en fobi. Hver tiende dansker har en fobi – fx frygt for edderkopper, højde, nåle, tandlæger eller noget helt femte.

Alle bliver bange engang imellem. Det er en naturlig del af tilværelsen og dybest set den måde, vi bliver ved med at holde os i live på. For nogle kammer frygten imidlertid over og begynder at styre og begrænse dem i hverdagen. Måske begynder de at undgå bestemte ting og steder. Det kaldes en fobi. Og jo mere du undgår det, du frygter, desto mere vokser fobien. Og ender måske med at ødelægge en masse ting i dit liv. Forestillingerne løber simpelthen mere løbsk.

fobier frygt

Den gode nyhed er, at det kan blive anderledes. Du kan komme af med dine fobier og få det lettere.

Har du en fobi?
En fobi kan vise sig på mange forskellige måder. Vi har fundet nogle af tegnene frem her:

  • Du undgår de ting eller situationer, som du er bange for.
  • Du har hjertebanken
  • Du sveder
  • Dine hænder ryster
  • Du har problemer med at trække vejret
  • Du har uro i maven
  • Du er bange for at dø

Gør ting, du er bange for

frygt angst fobi

For at blive fri af din fobi, skal du kaste dig ud i noget af det, du er bange for. Du skal konfrontere din fobi … så den ikke styrer dig.

Psykologer kalder det eksponering. Eksponering går kort fortalt ud på, at du i små doser udsætter dig for det, der sætter gang i din fobi, i din angst. Du konfronterer fobien! Måske har du alle mulige negative forestillinger om, hvad der kan eller vil ske, når du går ind i en elevator. Eller lader hunden, katten eller edderkoppen kom tæt på dig.

Og når du så rent faktisk springer ud i det – tager elevatoren, går op i Rundetårn, klapper hunden osv. – oplever du sandsynligvis, at det slet ikke var så slemt, som du havde forestillet dig. Det var nok ubehageligt, men du døde i det mindste ikke. Jo flere gange du oplever det, jo mere mister fobien sin magt.

Udfordr din fobi– trin for trin!

Forestil dig, at du står i bokseringen foran din mest frygtede modstander. En muskelsvulmende basse på 150 kilo. Farer du direkte i flæsket på ham, får du en ordentlig røvfuld. Det kræver snuhed og list, hvis du skal overrumple ham.

Det samme gælder eksponering. For at vinde over din fobi, skal du planlægge forløbet smart … og skal måske også have en psykolog til at hjælpe dig. Det gælder simpelthen om, at du lister dig ind på fobien skridt for skridt. Kaster du dig bare hovedkulds ud i det, risikerer du at få en dårlig oplevelse.

Frygter du eksempelvis edderkopper, kan første trin være at kigge på billeder af edderkopper hjemme i sofaen. Måske mærker du hårene rejse sig på armene, og at dit hjerte begynder at banke. Men du bliver ikke ligefrem blæst bagover af ubehag.

Næste skridt er måske, at du skal prøve at være i samme rum som en edderkop. Og til sidst er opgaven, at du rent faktisk rører ved en edderkop.

Tricket er altså, at du starter i det små og gradvist skruer op for udfordringerne. Stille og roligt bygger dig selv op, præcis ligesom når du laver armbøjninger eller går eller løber en tur for at blive stærkere og komme i bedre form. Nysgerrig? Læs mere i: Eksponering: Sådan udfordrer du din angst.

fobi

‘Hvor får jeg hjælp til min fobi?’

Som sagt findes der nogle rigtig gode teknikker mod fobier. Nogle slipper helt af med deres fobi. Andre lærer at leve med den, så den ikke styrer deres liv. Og der behøver altså ikke gå flere år, før du får det bedre. Mange oplever hurtigt, at deres fobi bliver mindre skræmmende.

Har du fortalt med dine forældre om din fobi? Hvis ikke er det et rigtig godt sted at starte. De kan kun støtte dig, hvis de ved, hvordan du har det. Vi har lavet en enkel guide til, hvordan du tager hul på snakken med din forældre.

En anden mulighed er at snakke med din læge, der eventuelt kan henvise dig til en psykolog.

Du kan også ringe til Angstforeningens telefonrådgivning. Her sidder eksperter
alle hverdage klar til at svare på dine spørgsmål.

Husk jo hurtigere du gør noget ved din fobi, jo lettere er det typisk at slippe af med den igen. Tøv derfor ikke med at række ud efter hjælp.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål