Tema: Angst og stress

Eksponering: Sådan udfordrer du din angst

Kæmper du med angst? En af de mest almindelige og effektive behandlingsmetoder kaldes eksponering. Tricket er at gøre nogle af de ting, du er bange for - guidet og støttet af en psykolog.
Sidst opdateret 31. maj 2017

Din hjerne kan noget, som delfiner og spidsmus end ikke er i nærheden af: Den kan gøre sig forestillinger om fremtiden. Både det gode – som fx din kommende rejse til Mallorca eller biografturen med din kæreste eller gode ven.

Og om det onde
Det negative.
Det, du er rigtig bange for. Det, du frygter.

Frygt lever i høj grad inde i vores hoveder. Du kender det sikkert: Tankerne kværner rundt. Den ene negative forestilling fører til den næste. Du forestiller dig alle mulige ulykker. Du kommer til at skabe billeder inde i dit hoved om alle de forfærdelige ting, der kan – eller kunne! – ske. Og jo dybere du kommer i de ubehagelige forestillinger, desto mere føles det, som om det forfærdelige rent faktisk vil ske.

Frygt lever i høj grad inde i vores hoveder

Det hele – alt det frygtelige – føles pludselig virkeligt!

Gør det, du er bange for

Den gode nyhed er, at det er muligt at slippe angsten. En af de mest almindelige og effektive behandlingsmetoder kaldes for eksponering. Eksponering går kort fortalt ud på, at du i små doser udsætter dig for det, der vækker din angst. Det lyder måske vildt skræmmende. Men bare rolig: Tanken er ikke, at du skal gøre det alene. Det er derimod vigtigt, at du har en psykolog eller anden professionel ved din side.

Hele fidusen er, at I sammen lister jer ind på angsten skridt for skridt. Så udfordringen aldrig bliver for stor. Forestil dig fx, at du står i bokseringen foran din mest frygtede modstander. En muskelsvulmende basse på 150 kilo. Farer du direkte i flæsket på ham, får du en ordentlig røvfuld.

Gør det, du er bange for

Historien er imidlertid fuld af folk, der har vundet imod alle odds. Fordi de var modige og snedige. På samme måde er det med angst. Umiddelbart virker angsten måske uovervindelig. Men med træning og støtte fra en ekspert kan du trin for trin få has på angsten.

Vind over angsten trin for trin

Kort sagt skal du udfordre dig selv passende. Udfordringen skal passe til det trin, du er på. Du må ikke blive lammet af udfordringen. Alt det kan en psykolog hjælpe dig med.

Stille og roligt, dag for dag, vil du så til gengæld opleve, at rigtig mange af dine tidligere forestillinger har været overdrevent negative og ladet med frygt.

Vind over angsten trin for trin

At dine urolige forventninger og skræmmende billeder inde i hovedet tit ikke har noget som helst med virkeligheden at gøre.

Du er med andre ord godt i gang med at genvinde magten og lukke luften ud af de forestillinger, der hidtil har lammet dig. Din hjerne er ved at lære, at forestillinger og virkelighed som regel er to vidt forskellige ting. Når det sker, begynder de negative forestillinger at miste deres magt.

Sådan bruges eksponering konkret

Kæmper du med angst, er det typisk ikke en god idé at kaste dig ud i eksponering på egen hånd. Det er derimod vigtigt, at du allierer dig med en psykolog eller en anden ekspert.

Et typisk første trin er, at du bliver bedt om at inddele det, du frygter og er bange for – på en farlighedsskala fra 1 til 10.

Idéen er derefter, at du starter med at udføre tingene i den lave ende af skalaen, og derpå bevæger dig opad, efterhånden som du bliver mere tryg. På den måde får lige så stille en håndfuld små sejre. Noget, du kan fejre. Noget, der bygger dig op.

Kogt helt ind består eksponering af trinene herunder:

Du kan bruge tricket – eksponering – til rigtig mange forskellige ting i dit liv. Teknikken virker for de fleste. Men vær forberedt på, at det kræver tid og tålmodighed. Træk vejret dybt. Sig til dig selv:

“Nu tager jeg det første lillebitte skridt … det skal nok gå!”

Sådan bruges eksponering konkret

Og sådan fortsætter du stille og roligt med at udfordre dig selv. Og husk: Jo flere sejre, desto større udfordringer kan du give dig selv. Nogle ender med helt at slippe angsten. Andre lærer at leve med den, så den ikke spænder ben for dem i dagligdagen.

 

Mere inspiration:

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål