Tema: Angst og stress

6 typiske grunde til at du føler dig stresset

Føler du dig stresset? Et godt sted at starte er at finde ud af, hvad der stresser dig. Når du ved, hvorfor du føler dig stresset, bliver det lettere at gøre noget ved. Her kan du læse om de mest almindelige årsager til stress.
Sidst opdateret 10. september 2017

Det er helt okay at være stresset i korte perioder. Det giver dig et kick, så du er mere kvik i hjernen og præsterer bedre i en presset situation. Det er smart, når du er til eksamen. Men stress er noget møg, hvis det står på i længere tid. Hvis det bliver en del af din hverdag.

Mange unge er stressede. De har svært ved at leve op til de mange krav, de stiller til sig selv. Og de krav omverdenen også stiller til dem. Hvis du aldrig føler, at du slår til og gør det godt nok, så bliver det stressende.

Vidste du?
Hver femte ung føler sig ofte stresset

Heldigvis er der meget, du selv kan gøre for at forebygge og komme af med stress. Det første skridt er at finde ud af, hvorfor du føler dig stresset. Her får du de typiske årsager til stress.

Er du i tvivl om, du har stress? Så læs om de 14 typiske tegn på stress her.

6 typiske årsager

1. Du stiller for høje krav til dig selv
Hvilke krav stiller du til dig selv? Mange unge har urealistiske forventninger til sig selv. De vil klare alt perfekt og har aldrig plads til en fejl. Og det kan ingen mennesker leve op til. De høje krav giver dårlig samvittighed, for der er altid noget, du lige kunne gøre lidt bedre.

Kan du genkende de høje krav, og føler du dig aldrig god nok? Så er det en god ide, at du øver dig i at skrue ned for kravene til dig selv. Her får du 6 gode råd – skrevet til dig, der er for perfektionistisk.

2. Du står alene med dine problemer
Mange synes, det er pinligt at bede om hjælp. De ser det som et svaghedstegn. Desværre betyder det, at deres problem får lov til at vokse sig større, fordi de går alene med dem. Det er et stort pres, hvis du går og bærer på alting selv.

Når vi render ind problemer, eller livet bliver hårdt, så hjælper det at tale om det. Også selvom du ikke har lyst. Det kan være dine forældre, en i familien eller en ven, som du har tillid til.

Hvis du synes, det er svært at snakke med andre om svære ting, så er du ikke alene. Derfor har vi lavet en guide til at tale med en ven eller veninde om svære ting.

3. Fear of missing out (FOMO)
Det er svært at få tid til det hele. Du vil ikke gå glip af noget. Og så er det, at du bliver i tvivl. Valgte du rigtigt? Måske var den anden fest simpelthen sjovere? Tænk hvis du er gået glip af lige præcis det, de alle taler om på mandag?

Fear of missing out dækker over den bekymring. Bekymringen for, at du går glip af noget. Også selvom du ikke er helt sikker på, hvad det er, du går glip af. Fylder bekymringer og tankemylder din hverdag hjælper mindfulness til at håndtere støjen i dit hoved. Her får du en række gode mindfulnessøvelser.

4. For meget konkurrence
Du tænker måske ikke så meget over det, men vores tid oser af konkurrence. Vi sammenligner os hele tiden med hinanden. Vores profiler skinner på sociale medier. Det gælder om at være den bedste til alt. Det skal se godt ud. Høje karakterer, smarteste tøj, flest likes, venner og fester.

Kan du genkende det?

Konkurrencer er sjove, motiverende og underholdende. Problemet opstår, hvis det bliver omdrejningspunktet for alt, hvad du gør. Så er det stressende altid at skulle leve op til idealet og være den bedste.

5. Du føler dig ensom
Mange synes, det er pinligt og taberagtigt at føle sig ensom. Derfor taler man ikke med nogen om det, men det bliver man ikke mindre ensom af. Tværtimod. Det er enormt hårdt at skulle skjule sin ensomhed. Og det er mega stressende ikke at have nogen at være sammen med.

Kan du genkende det, så få 11 gode råd til dig, der føler dig ensom.

6. Problemer i familien
Familien er den trygge base, hvor vi henter opbakning og støtte. Problemer i familien dukker op for de fleste. Måske lever du med alvorlig sygdom i familien, alkoholmisbrug eller en skilsmisse. Problemer i familien kan føles uoverskuelige. Måske bliver dem, du normalt henter opbakning fra en del af problemet.

En ustabil hverdag, hvor din trygge base rykker sig, virker stressende. Problemer ramler vi alle ind i. Her får du vores guide til at løse problemer, før de blæser dig omkuld.

Få hjælp til at skrue ned for stress i hverdagen

Mange af de ting, der stresser en, kommer fra samfundet i form af kropsidealer, adgangskrav til uddannelser osv. Det kan være svært at gøre noget ved. Men man kan ændre sine egne krav til sig selv.

Vi har også samlet 10 gode tips mod stress. Dem finder du her.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål