Tema: Angst og stress

Stresset? Få 10 tips mod stress

Dårlig søvn, hovedpine og glemsomhed kan være din krops måde at sige fra, hvis du presser dig selv for hårdt. Her får du masser af ideer til, hvordan du skruer ned for dit stressniveau.
Sidst opdateret 10. september 2017

Stress viser sig på mange forskellige måder: Nogle får svært ved at falde i søvn og koncentrere sig. Andre lukker sig inde i sig selv og bliver sure, vrede eller kede af det.

Stress viser sig på mange forskellige måder

Uanset hvad skal du vide, at du langt fra er alene. Hver femte unge føler sig ofte stresset.

Heldigvis kan du selv gøre meget for at slippe af med stress og få ro igen. Vi har samlet en række tips, som kan hjælpe dig. Prøv dig frem – det vigtigste er, at du finder frem til det, der virker for dig.

10 tips til dig, der er stresset

1. Lær dine tegn på stress at kende
Stress opstår ikke ud af det blå. Det kommer typisk snigende. Det er derfor en god idé, at du af og til stopper op og lægger mærke til, hvordan du har det:

Sover du dårligere end du plejer? Føler du dig mere irritabel? Har du svært ved at huske ting?

Jo bedre du er til at lytte til din krops signaler, jo bedre kan du håndtere din stress i opløbet. Læs også artiklen: Har du mistanke om stress? 14 typiske tegn.

2. Find ud af hvad der stresser dig
Find ud af hvad der stresser digNår stressen sætter ind ryger overblikket ofte. Måske føler du, at du er ved at drukne i en grå sump af opgaver, krav og problemer. Det er helt almindeligt at have det sådan, men prøv at træde et skridt tilbage og mærk efter, hvad der stresser dig allermest lige nu.

Er det en overfyldt kalender, eksaminer, konflikter eller noget helt fjerde?

En god måde at blive klogere på dig selv og få styr på dine tanker er at skrive dagbog. Læs mere om det i guiden: Derfor er det godt at skrive dagbog.

3. Tal med andre om hvordan du har det
Det er vigtigt, at du taler med familie og venner, om hvordan du har det. Måske synes du, at det er svært at tage snakken, men du skal vide, at du langt fra er den eneste, der føler sig stresset og presset. Eksperter mener, at over 400.000 danskere har tegn på stress.

Du vil sikkert opleve at bare det at tale om, hvordan du har det, får tingene til at lette en smule for dig. Måske kan din familie og venner også hjælpe dig med gode råd, fordi de selv har haft stress inde på livet. Uanset hvad er det vigtigt, at folk tæt på dig ved, hvordan du har det, så de kan støtte dig.

Læs også artiklen: 6 gode grunde til at dele dine problemer med andre.

4. Undgå at proppe for meget i kalenderen
Undgå at proppe for meget i kalenderenKender du det: Din kalender er helt overbooket. Du skal nå at passe lektier, fritidsjob, træningscenter, venner og kæreste. Selvom det giver et kick altid at have fart på, udvikler det sig let til stress, hvis det løber løbsk.

Ligesom din mobil har brug for at lade sine batterier op en gang imellem, har du også brug for huller i din kalender, hvor du ikke skal noget.

Har du svært ved at sige nej? Det er vi mange der har. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du lærer at sige “nej tak” på en god måde.

5. Find en balance mellem pligter og fornøjelser
Det er fint at gøre sig umage med lektier og pligter, men det er vigtigt, at du også husker at have det sjovt og grine. Så tænk over, hvad der er vigtigst at få gjort og øv dig i at skære det mindre vigtige fra.

Måske skal du arbejde lidt mindre efter skole og i stedet bruge mere tid på at have det sjovt sammen med dine venner eller familien? Eller måske skal du drosle ned på antallet af fritidsaktiviteter?

Grin stressen ud af kroppen

Grin stressen ud af kroppenDet lyder måske fjollet, men den er god nok: et godt grin hjælper mod stress.
Latter sænker nemlig antallet af stresshormoner i din krop, og oven i får du et skud endorfiner, der også hjælper på humøret.
Så husk at se kattevideoer på Youtube eller find på noget andet, der fyrer op under lattermusklerne.

6. Skru ned for kravene til dig selv
Mange unge stiller tårnhøje krav til dem selv. Er du en af dem? Hvis ja, så foreslår vi, at du øver dig i at sige “pyt” engang imellem. Det er super fint at gøre sig umage, men du risikerer at slide dig selv op, hvis du evig og altid kræver, at du skal være perfekt. Vi ved godt, at det er lettere sagt end gjort at sænke kravene. Derfor har vi skrevet artiklen 6 gode råd til dig, der er alt for perfektionistisk.

Voltaire
Perfect is the worst enemy of done

7. Sørg for at få nok søvn
Stress bliver værre, hvis du sover for lidt. Som ung har du brug for 8-10 timers søvn. Hver nat. Men det får mange unge ikke. Hvordan ser dit søvnregnskab ud?

Det kan være svært at finde ro og falde i søvn, når du er stresset. Det kan du forebygge med små ting, der får din krop ned i gear om aftenen, så du får en god og sammenhængende søvn. Læs om 7 gode råd til dig, der har svært ved at falde i søvn her.

8. Få løst dine problemer
Små problemer vokser sig hurtigt større, hvis vi ikke tager os af dem. De rumsterer i dit baghoved, suger energi ud af dig og stresser dig. Det er derfor en god idé at øve dig i at løse dine problemer, før de vokser sig så store, at de virker uoverskuelige.

Få løst dine problemer

9. Øv dig i at tænke mindre selvkritisk
Selvkritiske tanker stresser. Måske kan du genkende tanker som: “Jeg kan ikke finde ud af det!” og “Jeg bliver til grin”. Eller måske slår du dig selv i hovedet med andre hårde ord, der stresser. Uden at vi lægge mærker til det, ender vi let med at være ekstremt hårde overfor os selv. Det bliver en dårlig vane konstant at række sig selv ned. Kender du det, så tjek vores 3-trins guide til at udfordre dine negative tanker om dig selv, hvor du får idéer til, hvordan du lige så stille vænner dig til at tale mere kærligt til dig selv.

10. Bliv bedre til at finde ro med mindfulness
Når vi er stressede, har vi uro i kroppen og ofte et kaos af tanker, der myldrer rundt. Det gør det svært at være ordentlig til stede. Måske er du til en sjov fest, men morer dig slet ikke, fordi du er urolig indeni.

Mindfulness hjælper dig til at finde ro både i din krop og i dine tanker, så du bedre kan nyde nuet i stedet for konstant at bekymre dig om fremtiden eller ærgrer dig over ting, der er sket i fortiden. Nysgerrig? Prøv et par korte og lette mindfulness-øvelser allerede i dag.

Gode råd til at forebygge og håndtere OCD;

Få mere hjælp til stress

Der findes heldigvis mange steder, hvor du kan få hjælp, hvis du kæmper med stress. På de fleste skoler og uddannelsessteder er der sundhedsplejersker, studievejledere, psykologer og andre, som kan være gode at tale med. De muligheder finder du mere information om i guiden få hjælp på din skole eller uddannelsessted.

Du kan også få hjælp hos Headspace. De har mødesteder spredt over hele landet, hvor du kan mødes med andre unge eller tale med en voksen. Se hvor i landet Headspace har mødesteder.

Passer det dig bedst kan du også starte med at søge hjælp på nettet. Du kan fx. chatte med en rådgiver hos Børnetelefonen eller skrive til Mindhelpers brevkasse.

Vælg den mulighed, der passer dig bedst. Det vigtigste er, at du ikke går med alene med dine tanker og problemer.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål